Vanhan testamentin aikana ylipappi meni suurena
sovituspäivänä kerran vuodessa (hepr. Jom Kippur) suorittamaan temppelin
kaikkeinpyhimpään sovituksen Israelilaisten synneistä. (3.Moos. 16) Erityistä
suuressa sovituspäivässä oli se, että silloin uhrattiin syntiuhri
Israelilaisten tahattomien syntien puolesta. (2.Moos. 3-4, Hepr. 9:7) Syntiuhri
sai aikaan sovituksen tahattomista synneistä, mutta ei tahallisista synneistä.
Daavidin lankeemus
Kun Kuningas Daavid lankesi tahalliseen
syntiin, hän ymmärsi, että syntiuhrit eivät voi poistaa hänen
rikkomuksiaan: "Sillä sinä et halua uhria, sen kyllä antaisin,
polttouhri ei ole sinulle mieleen." (Ps. 51:18) Hän ymmärsi, että
aviorikoksen ja murhan peittävää uhria ei yksinkertaisesti löydy Mooseksen
laissa. Siksi Daavid tuskassaan huudahti: "Minä tunnen rikokseni,
ja minun syntini on aina edessäni." (Ps. 51:5) Pukkien,
karitsojen ja härkien veri ei yksinkertaisesti riittänyt tuomaan sovitusta
Jumalan edessä tahallisen synnin yli. (Hepr. 10:4)
Verivelka
Tahallisen synnin, varsinkin rankimpien syntien
yli ei siis Mooseksen laissa ole sovitusta. Siksi koko Vanha testamentti on
täynnä verenvuodatusta. Mooseksen laki säätää monesta tahallisesta synnistä
kuoleman tuomion. Täynnä verivelkaa ja syntiä olevat kaupungit jopa tuhottiin,
esim. Sodoma ja Gomorra (1Moos. 19:23-30) ja tahallista syntiä täynnä oleva maa
hävitettiin Nooan päivinä (1.Moos. 7). Synti on Jumalan vanhurskauden ja
pyhyyden edessä niin suuri asia, että kansasta piti hävittää esim. haureutta ja
epäjumalanpalvelusta harjoittavat. Muutoin Jumalan viha olisi kohdannut koko
kansaa. (4.Moos. 25) Jopa yhden ihmisen, Aakanin, tietoinen epärehellisyys ja
petollisuus Jerikon valloituksen jälkeen veti Jumalan siunauksen koko Israelin
seurakunnan yltä. Kun Aakan sai kuolemantuomion, Jumalan siunaava käsi oli
jälleen Israelin seurakunnan yllä. (Joosua 7) Jumala on siis hyvin ehdoton
tahallisen synnin suhteen vanhan liiton aikana. Tästä tietoisena aviorikokseen
ja murhaan sortunut Daavid epätoivoisesti huudahtaa "Vapauta minut
verivelasta Jumala, Jumala…" (Ps. 51:16)
Jumalan tuomiot Vanhan Testamentin puolella
voivat tuntua julmilta. Totuus on kuitenkin, että me emme voi nähdä Jumalan
pyhien ja vanhurskaiden silmien kautta syntiä. Synti on niin hirvittävä ja
suuri rikos Jumalaa kohtaan, että me emme täällä ajassa voi koskaan ymmärtää
sen vakavuutta. Se on vain uskottava. Täydellisen pyhä ja vanhurskas Jumala ei
voi hyväksyä syntiä.
Uusi liitto
Koska jokainen ihminen on jossain elämänsä
vaiheessa tehnyt tietoisesti syntiä useaan kertaan, Jumala antoi lupauksen
tulevasta paremmasta liitosta, jonka uhri riittää verivelankin yli: "Minä
julistan heidät verivelasta, josta en ollut heitä puhtaaksi julistanut."
(Jooel 4:21) Herra lupaa, että tulevassa uudessa liitossa Hän unohtaa
kaikki synnit (Jer. 31:31-34) ja antaa Pyhän Hengen voimaksi sydämeen, jottei
ihmisen tarvitse enää omissa voimissaan taistella syntiä vastaan. (Hes. 36:27)
Todellisuudessa Jumala ei koskaan asettanut
Mooseksen lakia sitä varten, että sitä kautta pelastuttaisiin. Se annettiin
esikuvaksi tulevasta liitosta, jonka Jumala tekisi Messiaan uhrikuoleman
kautta. Messias tulisi olemaan myös niiden Vanhan liiton uskovien pelastaja,
jotka panevat toivonsa häneen. Siksi Raamattu sanoo: "Kristus on
siis uuden liiton välimies. Hänen kuolemansa on tapahtunut ensimmäisen liiton
aikaisista rikkomuksista, jotta kutsutut saisivat luvat iankaikkisen
perinnön." (Hepr. 9:15) Mooseksen lain kautta ei kukaan siis ole
koskaan pelastunut eikä voikaan pelastua. Sen kautta tulee parhaimmillaankin
vain synnintunto. (Room. 3:20)
Täydellinen uhri
Raamattu kertoo paljon Jeesuksen suorittamasta
uhrista, ja hänen verensä ansiosta. Ensinnäkin Jeesuksen veri puhdistaa
kaikesta synnistä. (1:Joh. 1:7) Enää ei siis erotella tahatonta ja
tahallista syntiä, koska Herra pani hänen päällensä kaikkien meidän
syntivelkamme. (Jes. 53:7) Jeesuksen veri riittää sovitukseksi
kaikista meidän synneistämme. Koko ihmiskunnan syntivelka kaikkine
verivelkoineen ensimmäisestä synnistä viimeiseen laitettiin Jeesuksen verisen
ruumiin päälle Golgatan suurena sovituspäivänä. Jeesus on siis välimies ja
sijaiskärsijä meidän puolestamme Jumalan edessä. Tuo sovitus koskee koko
maailmaa ja jokaista siinä elänyttä tai elävää ihmistä (2.Joh. 2:2, Joh: 3:16)
Toiseksi Jeesuksen suorittama uhri on
täydellinen. Koskaan ei tarvita toista uhria meinneiden, nykyisten ja tulevien
syntien edestä. Jeesuksen antama uhri riittää ikuisesti. (Hepr. 10:12,14,18)
Siinä, missä vanhan liiton uhrit eivät voineet tehdä ihmistä sovitetuksi ja
puhtaaksi Jumalan edessä, Jeesuksen uhri ristillä tekee meistä kertakaikkiaan
pyhiä ja pysyvästi täydellisiä Jumalan edessä. (Hepr. 10:10,14) Tämän vuoksi
Jumala ei enää yksinkertaisesti muista syntejämme (Hepr. 8:12) Hän on ne
lopullisesti unohtanut. (Jes. 43:25) Jeesus voi täydellisesti pelastaa jokaisen
ihmisen, joka Hänen kauttaan tulee Jumalan luo. (Hepr. 7:25)
Kolmanneksi Jeesuksen veri avaa Jumalan
Hengelle tien asumaan ihmisen puhdistettuun sydämeen ja ihmisestä tulee Jumalan
lapsi, Taivaan perillinen. (Room. 8:11,15-17) Henki antaa voiman kaikkeen,
mihin me emme itse pysty omissa voimissa ja ymmärryksessä. (Room. 8:26)
Yhteenvetona voi sanoa, että Jeesuksen
täydellisen työn kautta meille annetaan lahjana kaikki Raamatun lupaukset ja
Jumalan valtakunnan siunaukset. (Ef. 1:3)
Sisälle veren armoon
Kuitenkaan Jeesuksen sovitustyö ei ole suuri
armonpeitto, joka vedetään automaattisesti kaikkien ihmisten yli. Tuohon armoon
tullaan sisälle vain ja ainoastaan Raamatun viitoittamaa tietä. Raamattu
sanoo: "Tehkää parannus ja kääntykää, että teidän syntinne
pyyhittäisiin pois." (Apt. 3:19) Kun ihminen sydämestään katuen
syntejään kääntyy Jeesuksen puoleen, ja hylkää syntinsä hänelle, Jeesus
puhdistaa kaikesta synnistä. Pelastukseen tullaan vain tätä kautta. Ei koskaan
mitään muuta kautta. (Joh. 14:6)
Kun uskova lankeaa
Entä kun uskova lankeaa tahallisesti? Usein
uskovan on vaikea hyväksyä armoa uudestaan omalle kohdalleen, vaikka Raamattu
todistaa Jumalan olevan varsinkin uskovien pelastaja. (1.Tim.
4:10) Katsotaan Raamatusta muutama lyhyt esimerkki Uuden liiton puolelta.
Pietari lankesi vakavasti uskossa ollessaan.
Hän kielsi voimakkaasti kiroten kolme kertaa ihmisten edessä Jeesuksen. (Matt.
26:71.75) Kyseessä oli hyvin tietoinen synti. Kuitenkin Jeesus otti avosylin
katuvan Pietarin takaisin. Pietari sai aloittaa alusta hyvin kauniilla tavalla.
(Joh. 21:15-22)
Korinttissa seurakunnassa oli mies, joka oli
uskoontulonsa jälkeen tehnyt tietoisen päätöksen elää haureudessa ja vieläpä
äitipuolensa kanssa. (1.Kor. 5:1) Paavali sanoi, että tuo mies tulee erottaa
seurakunnasta, jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä. (1Kor.
5:5) Tuolla miehellä oli siis mahdollisuus saada anteeksi syntinsä,
jos hän tekisi parannuksen. Paavali ei olisi muuten sanonut, että hänen
henkensä voisi pelastua Herran päivänä. Seuraavassa kirjeessä Paavali oli
ilmeisesti jo saanut kuulla tuon miehen parannuksen teosta. Paavali kehotti
ottaa tuon miehen avosylin vastaan, ettei hän pakahtuisi suruunsa. (2:kor.
2:7-8)
Kolmantena esimerkkinä otan Tyatiran
seurakunnassa valheprofeettana, eksyttäjänä ja haureuden harjoittajana eläneen
naisen nimeltä Iisebel. (Ilm. 2:20-22) Hän harjoitti ilmeisesti paljon
haureutta ja eksytti opeillaan sekä väärillä profetioillaan seurakuntaa. Jeesus
itse sanoi, että Hän on antanut Iisebelille aikaa parannuksen tekoon.
Iisebelillä oli ollut mahdollisuus Jumalan pitkämielisyyden vuoksi tehdä
parannus. Myös Iisebelin kanssa haureutta harjoittaville annettiin mahdollisuus
parannukseen. Raamattu ei kuitenkaan kerro tekivätkö he koskaan parannusta.
Viimeisenä käytännön esimerkkinä ota Hymenaioksen ja Aleksandroksen. (1.Tim. 1:19-20) Nämä olivat hylänneet uskon ja joutuneet uskossaan haaksirikkoon. Heidän pääsynnikseen mainitaan erityisesti pilkkaaminen. Paavali ei kuitenkaan sanonut, että peli on menetetty heidän kohdallaan. Hän sitävastoin kertoi jättäneensä heidät Vihollisen haltuun, että tekisivät parannuksen. Heilläkin oli tahallisesta ja tietoisesta synnissä elämisestä huolimatta mahdollisuus tulla Jeesuksen sovitustyön vuoksi takaisin.
Näiden esimerkkien ja koko Raamatun kehotus
tahalliseen ja tietoiseen syntiin langenneelle uskovalle on hyvin selkeä:
"Käykäämme siis rohkeasti armon valtaistuimen eteen, että saisimme
laupeuden ja löytäisimme armon avuksemme oikeaan aikaan." (Hepr. 4:16) Ihminen
saa tehdä parannuksen ja palata Jeesuksen luokse, kun vain on valmis luopumaan
synneistään.
Armon sanoma tänään
Olen itse elämässäni uskovana olevana tehnyt
usein tietoisesti syntiä, jota olen katunut todella syvästi. Olen ollut joskus
tekemieni virheiden vuoksi suurissa ahdistuksissa itsesyytösten ja saatanan
ruoskiessa omaatuntoani päivin ja öin. Kuitenkaan en voi paeta sitä Jumalan
sanan ehdotonta totuutta, että jokainen syntini ja koko raskas syntivelkani
sovitettiin täydellisesti ristillä, kun Jeesus vuodatti verensä. Tuon veren
ansio on tänään voimassa jokaisen ihmisen kohdalla ja se puhdistaa parannuksen
tekevän syntiinlangenneen uskovaisenkin kaikesta synnistä. Ainut ehto veren
pesolle on valoon tuleminen ja siinä vaeltaminen, eli parannuksen tekeminen:
"jos me vaellamme valossa... Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa
meidät kaikesta synnistä." (1.Joh.1:7) Tänään tahdon ruokkia omaa
henkeäni tällä armonsanomalla, johon tunnen Pyhän Hengen voimallisesti yhtyvän.
Älkäämme sen tähden tuoko Jumalan eteen mitään
omia "uhrejamme" tai tekojamme aivan kuin ne saisivat aikaan Jumalan
mielisuosion. Ne eivät yksinkertaisesti koskaan riitä. Yksin Jeesuksen veriuhri
riittää täydellisesti ja ikuisesti. Enempää ei saa olla eikä tarvita ja vähempi
ei riitä, jotta kunnia ja ylistys olisi yksin Jumalan ja Karitsan. (Ilm. 5:13)