Seurakunnissa ja
herätysliikkeissä on käyty vuosikymmeniä polemiikkia kasteen olemuksesta - onko
oikein kastaa vauvoja vai kuuluuko kaste vain uskoontulleille? Luotettavaa
vastausta ei anna herätysliike tai kirkolliskokous vaan Jumalan Sana, Raamattu.
Lapset
Eräiden kirkkokuntien mukaan
kastamaton lapsi menee synteinensä helvettiin, joka on luotu perkeleelle ja
hänen enkeleilleen. (Huom. ei ihmistä varten Matt. 25:41) Väitettä perustellaan
sillä, että lapsi on siinnyt synnissä ja on perisynnin alainen.
Viimeinen tuomio
Raamattu sanoo, että viimeisellä
tuomiolla kukin ihminen tuomitaan tekojensa mukaan: ”Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet,
seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja,
joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin
oli kirjoitettu, tekojensa mukaan..”
(Ilm. 20:12-13, 22:12) Tässä ei puhuta mitään perisynnistä. Jumala tuomitsee
ihmisen ihmisten tekosyntien mukaan. Kadotukseen joutuvat ihmiset eivät vastaa
isiensä synneistä vaan omista synneistään. Viimeisellä tuomiolla olevat
keskoset ja vauvana kuolleet ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan. Ei heidän
isiensä syntien mukaan. Lienee selvää, että keskoset tai vauvat eivät ole
koskaan syntiä tehneet. He pääsevät siis taivaaseen.
Perisyntikysymys
Eikö meissä ole sitten
perisyntiä, jonka mukaan tuomitaan? Meissä on perisynti, jonka seurauksena
kukin ihminen on syntynyt vajavaiseen ja kuolevaiseen ruumiiseen, mutta
perisynnin vuoksi ketään ei Raamatun mukaan tuomita kadotukseen. Raamattu sanoo: "Poika ei kanna isän
syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa." (Hes. 18:20, 5.Moos.
24:16) Lapset eivät siis joudu tuomiolle isien syntien vuoksi, joten perisynti ei ole Jumalan edessä kadostustuomion peruste.
Hyvän ja pahan erottaminen
Israelin kansan
(vrt. Jumalan kansa) lähestyessä kohti luvattua maata (vrt. taivasta), Jumala
sanoi päästävänsä sinne kaikki ne lapset, jotka eivät erota vielä hyvää
pahasta. Raamattu sanoo: "..teidän poikanne, jotka
eivät vielä tiedä, mikä on hyvä, mikä paha, ne pääsevät sinne; heille minä
annan maan, ja he ottavat sen omaksensa." (5. Moos. 1:39) Lapsi on Jumalan edessä syyttömän niin kauan, kunnes hän erottaa
hyvän pahasta. Jossain vaiheessa jokainen tarpeeksi pitkälle eläessään tulee
valitsemaan väärin, mutta siihen saakka hän on taivaskelpoinen.
Nimet Elämän Kirjassa
Raamattu sanoo,
että Jumala pyyhkii elämän kirjasta niiden nimet, jotka ovat tehneet syntiä
häntä vastaan. Mutta Herra vastasi
Moosekselle: "Joka on tehnyt syntiä minua vastaan, sen minä pyyhin pois kirjastani."
(2.Moos. 32:33) Olehan tarkkana! Keiden nimet Jumala pyyhkii Elämän Kirjasta (vrt. Ilm. 20:12 mukaan nimi täytyy olla Elämän Kirjassa jos mielii
taivaaseen)? Jumala pyyhkii niiden nimet Elämän Kirjasta, jotka tekevät syntiä Häntä vastaan. Vauvojen
nimet siis ovat vielä Elämän Kirjassa, koska he eivät ole tehneet syntiä
Jumalaa vastaan. Heidän nimiä ei ole vielä ollut tarve pyyhkiä pois. Vauvan nimi pyyhitään Elämän Kirjasta vasta silloin, kun hän
tekee syntiä Jumalaa vastaan tietoisesti. Jos vauva kuolee heti syntymänsä jälkeen, hän
menee siis taivaaseen, koska hänen nimensä on Elämän Kirjassa.
Jeesuksen esimerkki
Jeesus itse
vakuuttaa seuraajilleen voimakkaasti lasten autuutta hyvin tyhjentävästi. Raamattu
sanoo: "Ja he toivat hänen tykönsä
lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia. Mutta kun Jeesus sen
näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni,
älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä
sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei
pääse sinne sisälle." Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän
päällensä ja siunasi heitä." (Mark. 10:13-16)
Ensinnäkin Jeesus toteaa Taivasten Valtakunnan olevan lasten kaltainen. Hän ei
vain totea lasten pääsevän sinne vaan toteaa Taivaan jopa olevan lasten kaltainen.
Toiseksi Jeesus siunasi lapsia eikä kastanut. Kolmanneksi Matteuksen evankeliumissa
(18:3) Jeesus sanoo: "Totisesti minä
sanon teille: ellette käänny ja
tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan". Jeesus
siis toteaa, että jokaisen tulisi tulla lasten kaltaiseksi päästäkseen
taivaaseen. Lapsi on siis itsessään Jeesuksen mukaan taivaan esikuva ja
taivaskelpoinen.
Daavidin kuollut vauva
Lapsikastetta ei löydy
Raamatusta
Viimeisenä
argumenttina lapsikastetta vastaan tahdon sanoa, että Raamatussa ei ole
ainuttakaan tapausta, jossa vauvoja kastetaan. Kukaan ihminen maailmassa ei voi
löytää Raamatusta lapsen kastamista, koska siellä ei sellaista ole. Lue
Raamattusi läpi huolella ja huomaat tämän väitteen pitävän paikkansa. Lapsien
kastaminen on kirkkoon alkuseurakunnan ajan jälkeen tullut vääristymä, jota ei
Raamatun aikana toteutettu. Historian kirjojen mukaan ensimmäiset viittaukset
vauvojen kastamiseen löytyvät vasta 200-luvulta. Kuitenkin vielä 300-luvulla
kirkkoisät Augustinus ja Hieronymos, jotka olivat kristittyjen kotien poikia,
ottivat kasteen vasta uskoon tultuaan.
Perhekunnittain
Ainoita
argumentteja, joilla lapsikastetta yleensä puolustellaan, on perhekunnittain
kastaminen, joka mainitaan jossain kohtaa apostolien tekoa. Se on melko köykäinen perusteluyritys, kun luemme vähän tarkemmin,
mitä Raamattu sanoo perhekunnittain kastamisesta.
Elkanan perhe
Ensinnäkin käsitteisiin
perhe tai perhekunta Raamattu sisällytä aina lapsia. Tästä hyvä esimerkki on
1. Samuelin kirjan 1:21-23: "Sitten
se mies, Elkana, ja koko hänen perheensä lähti uhraamaan Herralle jokavuotista
teurasuhria ja lupausuhriaan, mutta Hanna ei lähtenyt, vaan sanoi miehellensä: "Kun poika on
vieroitettu, vien minä hänet sinne, niin että hän tulee Herran kasvojen eteen
ja saa jäädä sinne ainiaaksi." Hänen miehensä Elkana sanoi hänelle:
"Tee, niinkuin hyväksi näet, jää kotiin, kunnes olet hänet vieroittanut;
kunhan Herra vain täyttää sanansa." Niin vaimo jäi kotiin ja imetti poikaansa, kunnes hän vieroitti
tämän." Tässä kohdassa Raamattu sanoo, että
Elkana ja koko hänen perheensä lähti
uhraamaan Herralle. Kuitenkin Elkanan vaimo, Hanna, jäi kotiin imettämään
Samuel-vauvaa. Tässä kohdassa puhuttaessa perheestä, tarkoitettiin vain osaa
perheestä, aikuisia, eikä Samuel-vauvaa.
Krispuksen perhekunta
Apostolien
tekojen 18:8 kertoo meille eräästä synogogan esimiehen Krispuksen
perhekunnasta, jotka kaikki tulivat uskoon: "Mutta
synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja
myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät
kastettiin." Tässä Krispuksen perhekunta kokonaisuudessa kastettiin,
koska kaikki perhekunnassa tulivat uskoon. Kaikki perhekunnasta olivat sen
ikäisiä, että he kykenivät järjellisesti tulemaan uskoon. Tuskinpa kukaan
evankelista menisi vastasyntyneelle saarnaamaan parannusta ja tämän jälkeen
sanoisi vastasyntyneen tulleen uskoon. Krispuksen perhekunnassa ei ilmeisesti
ollut vauvoja. Eihän kaikissa perhekunnissa ole juuri tällä hetkellä vauvoja.
Varmisti jokainen meistä tunnemme sellaisia perhekuntia.
Kastettujen ikä
Raamattu myös
antaa viitteen kastettavien ikähaitarista: "Mutta
kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta
ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset." (Apt.
18:8) Miehet ja naiset kastettiin. Jokainen itse voi päätellä minkä ikäinen
on mies tai nainen. Juutalaisessa kulttuurissa 12-vuotias oli lain edessä mies.
Kuitenkin voimme olla varmoja siitä, että 2-kuinen vauva ei ole mies eikä
nainen. Kastettavan tulee kuitenkin olla sen ikäinen, että hän on a) tehnyt
syntiä b) kykeneväinen tekemään parannuksen ja uskomaan Jeesukseen ja c)
ottamaan omavalintaisesti järjen päätöksellään kasteen.
Kastetapauksia
On syytä
tarkastella, ketkä Raamatussa kastettiin, miksi heidät kastettiin ja keitä he
olivat.
Fariseukset
Johannes
Kastajan luokse tuli kerran fariseuksia, jotka pyysivät päästä kasteelle.
Johannes Kastaja sanoi: ”Mutta nähdessään paljon
fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te
kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa? Tehkää
sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä…” (Matt. 3:7-8) Kasteelle pääsy edellytys myös uskonnolliselta maailmalta oli
parannus. Kääntymättömän ihmisen kaste on hyödytön. Ilmeisestikään Johannes ei kastanut näitä fariseuksia. Kasteelle ei riitä vielä se, että on halu päästä kasteelle. On tehtävä parannus ja oltava uskossa.
Juutalaiset helluntaipäivänä
Apostolien
tekojen toisessa luvussa Pietarin saarnan jälkeen juutalaisille tuli
synnintunto. He kysyivät Pietarilta, että mitä heidän tulisi tehdä
pelastuakseen. Pietari kehotti tekemään parannuksen ja ottamaan kasteen.
Parannus oli siis tehtävä ensin ja sitten vasta otettava kaste. (Apt. 2:37-38)
Tämän vahvistaa (2:41): ”Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan,
ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.” Huomaa, että ne jotka ottivat Pietarin
sanan vastaan, heidät kastettiin. Ei muita. Uskoontulo oli tässäkin tapauksena
edellytyksenä kasteelle pääsylle.
Kandaken hoviherra
Kerran Henki johdatti Filippoksen julistamaan evankeliumia eräälle Kandaken hoviherralle. Kun hoviherra oli kuullut evankeliumin ja myös opetusta kasteesta, syntyi hänen ja Filippoksen välillä seuraava keskustelu: "Hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua? Silloin Filippos sanoi hänelle: "Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika." Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet." (Apt. 8:36-38 Raamattu kansalle) Kun hoviherra kysyi, oliko jotain estettä kasteelle pääsylle, Filippos antoi ymmärtää, että kastaminen on mahdollista vain, jos hoviherralla on henkilökohtainen sydämen usko Jeesukseen. Muuten ei kastetta olisi voitu suorittaa. Vasta sydämen uskon jälkeen hoviherra kastettiin. Kuitenkin Suomessa kastetaan
synnittömiä vauvoja vuosittain tuhansia. Mitä jos suomalainen pappi ottaisi Filippukselta raamatullisesti mallia ja kysyisi kastettavalta vauvalta uskooko tämä Jeesukseen? Vastausta ei tulisi. Mutta kirkko on keksinyt ovelan
tavan kiertää tämä kysymys. On keksitty kummit, jotka uskovat vauvan puolesta.
Raamattussa ei ole sanaakaan kummeista eikä toisen puolesta uskomisesta.
Mieletön ajatus, että joku voisi tehdä parannuksen ja uskoa toisen puolesta.
Laitappa Raamattuhakuun hakusanaksi kummi
ja katso montako osumaa löytyy. Ei yhtään.
Apollos ja efesolaiset
Raamatussa on myös mainittu tapaus, jossa palavana
evankelista tunnettu Apollos julisti evankeliumia efesolaisille. Apollos tunsi
kuitenkin vain Johanneksen kasteen, joten hän ei kastanut uskoontulleita Herran
Jeesuksen nimeen. Kun he kuulivat Paavalilta, että kaste tuli ottaa Herran
Jeesuksen nimeen, he olivat kuuliaisia Jumalan sanalle ja ottivat kasteen.
(Apt. 19:1-5) Samoin nykyään lapsikasteen ennen uskoontuloa saaneiden tulisi ottaa
uskovien kaste. Erona efesolaisiin nähden on vain se, että Johanneksen kaste
löytyy Raamatusta mutta lapsikastetta ei. Johanneksen kaste oli vain vanhentunut
kaste, joka oli ns. parannuksen kaste. Se on kuitenkin asia erikseen.
Kornelius ja lähipiiri
Apostolien tekojen 10. luvussa on tapaus, jossa sotapäällikkö
Kornelius ystävineen tulivat uskoon Pietarin saarnan kautta. Uskoontulonsa
jälkeen nämä täyttyivät Pyhällä Hengellä ja puhuivat kielillä. Silloin Pietari
totesi: "Ei
kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän
Hengen niinkuin mekin?" Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen
nimeen. (Apt. 10:47-48) Pietari antaa ymmärtää, että kasteelle menolle on
esteenä, jos henkilö ei ole uskossa. Nyt Pietari toteaa, että Pyhällä Hengellä
täyttyneiden pakanoiden täytyy olla siis myös uskossa, jos ovat täyttyneet
Hengelläkin. Pyhällä Hengellä kun ei voi täyttyä ilman uudestisyntymää. Kasteen
edellytyksenä tässäkin tapauksessa oli henkilökohtainen usko Jeesukseen.
Korinttilaiset,
uudestisyntymä ja kaste
Suomen evankelis-luterilainen kirkko ja
jotkut vapaatkin suunnat opettavat ihmisen uudestisyntyvän kasteessa. Tätä ei
löydy Raamatusta. Nimittäin Paavali sanoo korinttilaisten uskovien uudestisyntyneen
eli pelastuneen ennen kasteelle menoa. Ensinnäkin hän sanoi, ettei kastanut
Korinttissa muuta kuin muutamat ihmiset: ”Minä
kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja
Gaiuksen… Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia
julistamaan…” (1. Kor. 1:14,17) Kuitenkin Paavali kertoo samassa kirjeessä hieman myöhemmin, että hänen
julistamansa evankeliumin kautta nimenomaiset korinttilaiset uudestisyntyivät.
Paavali sanoo korinttilaisille: ”… minä
teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa
Jeesuksessa” (1. Kor. 4:15) Huomaatko, että korinttilaisten
uudestisyntyminen ei voinut tapahtua kasteessa? Jos Paavali ei kastanut juuri
ketään, mutta hänen kautta julistetun evankeliumin kautta korinttilaiset
uudestisyntyivät, uudestisyntyminen ei voinut tapahtua kasteessa.
Kasteen ulkoinen olemus
Sana kaste on alkukielessä baptizo, joka tarkoittaa upottaa veteen.
Se ei siis ole muutamalla pisaralla valelua vaan kokonaan veteen upottamista.
Tämä tulee esiin monissa raamatunkohdissa.
Johannes
Kastajan toiminta
Johannes
Kastajan toiminnasta sanotaan: ”Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä." (Joh. 3:23) Vauvojen kastamiseen ei Suomen
kirkkokulttuurissa paljoa vettä tarvita. Aikuisen ihmisen kastaminen veteen
upottamalla edellyttää paljon vettä. Siksi Johannes kastoi useimmiten Jordan-virrassa.
Kandaken hoviherra
Filippus, johdatettuaan Kandaken
hoviherran uskoon, ei käyttänyt juomapullon muutamaa vesipisaraa kastaakseen
sillä hoviherran. Sen sijaan Raamattu kertoo: ”... ja he molemmat, Filippos ja hoviherra astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet." (Apt. 8:38) Heidän piti astua veteen, jotta hoviherra
voitaisiin kastaa upottamalla.
Miksi upottamalla?
Miksi kastettava pitää upottaa kokonaan veteen? Kun tulimme
uskoon, entinen elämämme kuoli ja uusi elämä syntyi. Kolossalaiskirjeen 3:3
sanoo: ”Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa
Jumalassa”. Kun joku kuolee, hänet on pian haudattava. On järjestettävä
hautajaiset ruumiille. Kasteelle meneminen on vanhan ihmisen hautaamista.
Raamattu sanoo: ”Niin olemme siis yhdessä
hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan…”
(Room. 6:4) Kun ihminen haudataan, hänet peitetään kokonaan multiin. Muutama
multahippu otsan päälle ei riitä hautaamiseksi. Tämän vuoksi raamatullinen
kastaminen, baptizo, on oltava veteen
kokonaan upottamista eikä veden kansaa valelua.
Lopuksi
Uskovien kasteesta ja sen merkityksestä voisi kirjoittaa
vielä hyvin paljon. Kuitenkin tämä edellä mainittu riittänee perusteluksi. Jos
olet tehnyt parannuksen ja sinulla on elävä usko Jeesukseen etkä ole käynyt
uskovien upotuskasteella, toimi Raamatun ohjeiden mukaan: ”Ja nyt, mitä viivyttelet?... anna kastaa
itsesi” (Apt. 22:16). Nimenomaan; anna kastaa itsesi! Ehkä joku teki sen
joskus väkisin sinulta lupaa kysymättä, kun et vielä tajunnut vielä mitään
viattomana oikeasta ja väärästä. Sellainen kaste ei ole raamatullista eikä
merkitse mitään suuntaan eikä toiseen. Se on ihmisten keksimää uskonto-kulttuurisllista
muotojumalisuutta, joka perustuu ihmisten keksimiin perinnäissääntöihin
pimittäen Jumalan Sanan totuuden ja paikoin jopa pelastuksen. Sellaisesta
Raamattu sanoo: ”te olette tehneet
Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden... mutta turhaan he palvelevat
minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.” (Matt. 15:6,9)