Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä.
Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet. (Room. 16:17.18)
Lue tarkkaan tuo Raamatunkohta. Se on äärimmäisen epäekumeeninen kehotus seurakunnalle. Tänä ekumenian aikakautena, jolloin harhaoppien Troijan hevosena käytetään valheellisesti Jeesuksen sanoja "että he yhtä olisivat", edellä mainitun Raamatunkohdan tyyppiset kehotukset jäävät marginaaliin.
Eikä tänä päivänä juuri kukaan puutu siihen, miten Apostolisen uskontunnustusta, käytetään harhaoppien peittona. Homoliike, menestysteologia, osittainen preterismi, kalvinismi ja monet muut äärimmäisen Raamatun vastaiset opit saadaan paketoitua Apostolisen uskontunnustuksen ekumeenisiin kääröihin.
Eräs seurakunta, joka hyväksyy homoliikkeen, on sitoutunut julkisesti Apostoliseen uskontunnustukseen. Voimmeko siis tehdä sen perusteella heidän kanssaan yhteistyötä?
Olen itse ollut kuulemassa jokin aikaa sitten, miten seurakunnan vanhimmistoveli käytti nimenomaan apostolista uskontunnustusta keppihevosena osittaisen preterismin hyväksymiseen. Olen aivan hämmästynyt siitä, miten hyvätkin veljet voivat kyykätä Raamatun perustotuuksien edessä sanomalla: "Ne ovat kehällisiä asioita." Vaikka Apostolinen uskontunnustus on sisällöltään raamatullinen, se ei riitä yhteistyön perustaksi, koska se on ihmisten kehittelemä kokoelma joistain Raamatun totuuksista. Vain KOKO Raamatun Sana yksin on riittävä ohjenuora uskonelämälle.
Siksi on syytä hetkeksi pysähtyä asian äärelle.
Vastoin Raamatun oppia
Joku voisi sanoa, että Paavali maalittaa tässä Sanan vastaisia opettajia ja harhaoppien levittäjiä. Hän nimittäin kehottaa pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta VASTOIN SITÄ OPPIA, jonka seurakuntalaiset ovat saaneet. Kuka on siis hajottaja? Se, joka tuo harhaopin seurakuntaan ja levittää sitä tavalla tai toisella uskoville. Hajottaja ei ole koskaan se, joka repii väärän opin istutukset pois juurineen seurakunnasta. Sehän on Jeesuksen käsky. (Matt. 15. luku)
Eikä tämä vielä riitä. Väärän opin levittäjiä ei tule ainoastaan pitää silmällä vaan heistä tulee vetäytyä pois. Heidän kanssaan ei saa tehdä yhteistyötä. Paavali ei sanonut, että ollaan kaikki ihanasti yhdessä, koska Jeesus sanoo: "Että he yhtä olisivat.." Ei. Paavali sanoo, että vetäydy heti pois ja pidä silmällä niitä, jotka opettaa Roomalaiskirjeen perustotuuksia vastaan, olipa kyse sitten homoliikkeestä, kalvinismista, legalismista, halvan armon opista tai osittaisesta preterismistä. Nämä kaikki opit ovat selvästi ja kiistatta Roomalaiskirjettä ja Raamattua vastaan.
Onko eripuraisuuden aiheuttaja aina paha? Ei todellakaan. Jeesuksen toiminta sai aikaa valtavasti "eripuraisuutta kansassa" (Joh. 7:43 ja Luuk. 12:51) Oliko Jeesus siis vääränlainen hajottaja sen ajan seurakunnassa? Pois se! Jeesus käytti viskintä puhdistaakseen oman kansansa vääristä vuosisatoja kestäneistä valheoppien istutuksista. Ja se saa aina aikaan eripuraisuutta niissä, jotka eivät oman ylpeytensä vuoksi halua tehdä harhaopista parannusta.
Suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla
Väärä oppi sisältää lähes aina kauniit ja suloiset puheet (Room. 16:18), joilla sumutetaan vilpittömien uskovien sydämet ja mielet. Harhaoppi sumuttaa monet hyvätkin veljet. Ajatteleppa vaikkapa homosaarnaaja Patrick Tiaisen aikakautta Suomen Siionissa. Valtava määrä Jumalan miehiä ja hyviä seurakuntia hyväksyi tuon miehen yhteyteensä. Monet hyvät veljet suosittelivat Tiaista tuolloin. Ja monet varottajat tuomittiin marginaaliin hajottajina ja ylikireinä fariseuksina, kunnes totuus paljastui. Ja tuo totuus osoitti karmivalla tavalla Suomen seurakuntien sokeuden ja johtavien veljien näkökyvyn puutteen.
Osittainen preterismi
Tekstin alussa mainittu kohta koskee erityisesti Roomalaiskirjettä. Paavali niputtaa siinä olevat asiat kuoleman vakavaksi kokonaisuudeksi, joista ei ole lupa poiketa oikealle eikä vasemmalle. Ja siksi hän toteaa kirjeen lopussa, että seurakunta ei saa tehdä yhteistyötä kenenkään kanssa, joka poikkeaa tuon kirjeen sanomasta. Tulee erota heistä.
Aikamme eksytys, osittainen preterismi, jota esiintyy lähes kaikissa vapaiden suuntien herätysliikkeissä, on äärimmäisen vakava oppi, joka hyökkää Roomalaiskirjeen lukuja 9-11 vastaan. Saarnaaja Pauli Rahkonen kutsuu sitä 2020-lukujen eksytykseksi, joka on vakava harhaoppi, vakavampi kuin monet aikaisempien vuosikymmenten opit. (Kuuntele puhe tästä) Kiitos Jumalalle, että monet saarnaajat, kuten Raimo Rahnasto, Pauli Rahkonen, Juhani Laukkonen, Tomi Pönni, Mauno Mattila ja Martti Ahvenainen ovat mahtavasti nousseet tuota harhaa vastaan, joka salaa leviää nuorten pastoreiden kautta.
Monet heistä sanovat, etteivät etniset juutalaiset ole enää Jumalan kansaa eikä heitä yksittäisenä ja erityisenä kansakuntana koske enää Raamatun lupaukset ilman uskoontuloa.
He eivät usko, että etniset Israelin maassa asuvat juutalaiset ovat enää Jumalan kansaa. Room. 11:1-2 sanoo kuitenkin aivan toista. Jumala ei ole hylännyt kansaansa (juutalaisia)! Se sanotaan suoraan:
"Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa. Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa..."
Vastoin osittaisten preteristien harhaoppia, juutalaisille on Raamatun mukaan myös voimassa kaikki VT:n lupaukset kansakuntana (Room. 9:4). Jumala lupasi "ikuisiksi ajoiksi" Isarelin maan Abrahamin luonnollisille jälkeläisille (1Moos. 13:15).
Osittaiset preteristit sanovat, että juutalaisten muutto Israeliin, minkä näemme nyt tapahtuvan, ei ole Raamatun minkään profetian täyttymistä. Hirvittävä valhe! Maa on luvattu juutalaisille, ja Jeesus ei voi tulla takaisin Öljymäelle ennen kuin juutalaiset ovat siellä Häntä vastassa. On Raamatun perustotuus, että juutalaiset muuttavat sinne ennen Jeesuksen paluuta. (Sak. 14 ja 12 luvut sekä Apt. 1:1-8) Jeesus tuli Roomalaiskirjeen mukaan etnisiä juutalaisia varten vahvistaakseen kantaisille annetut lupaukset, myös maa-lupaukset ja paluu-lupaukset (Room. 15:8).
Osittainen preterismi hyökkää siis niitä lupauksia vastaan, jotka etniselle juutalaiselle kansalle, eli luonnolliselle Israelille, on annettu. He kyllä pettävät suloisin sanoin ja kauniiden puheiden kautta vilpittömien sydämet sanoen "me siunaamme Israelia", "lähetystyötä pitää lisätä Israeliin" ja "emme hyväksy antisemitismiä". Mutta heidän edustamansa oppi on hirvittävällä tavalla erityisesti Roomalaiskirjeen 9-11 lukuja vastaan.
He myös usein uskovat antikristuksen jo tulleen ja Jeesuksen tuhonneen hänet. He eivät usko pedon merkin tulevan enää ja sanovat Ilmestyskirjasta ja Matt. 24. luvusta jo tapahtuneen ensimmäisillä vuosisadoilla. Aivan ennenkuulumaton väite! Kun hyvä pastori-ystäväni ensikertaa esitteli tätä oppia minulle innokkaana, en ollut uskoa korviani, miten kukaan voi uskoa sellaiseen valheeseen.
Paluu alkuun
Paavali kehotti alussa pitämään silmällä niitä, jotka eivät pysy Roomalaiskirjeen opissa ja vetäytymään heistä pois.
Voimmeko siis tehdä yhteistyötä mielestäsi niiden kanssa, jotka edustavat oppia, jonka mukaan etniset juutalaiset eivät ole Jumalan kansaa eivätkä he ole enää erityisasemassa yksittäisenä etnisenä kansakuntana muiden kansojen joukossa?
Voimmeko hyväksyä ekumeeniseen yhteistyöhön heitä, jotka eivät näe juutalaisten nykyaikana tapahtuvan muuton Israeliin olevan minkään UT:n tai VT:n lupauksen täyttymistä? He ovat tässä asiassa siis samalla puolella antisemitistien, natsien, ja anti-sionistien puolella, vaikka he kauniilla sanoilla ja suloisilla puheilla sanovatkin osittaisen preterismin olevan legitiimi tulkinta muiden suuntauksien mukana.
Voimmeko olla ekumeenisessa yhteydessä heihin, jotka eivät sokeudessaan näe antikristuksen maailman valtiaana tulevan pian maailmannäyttämölle?
Kaikki merkit viittaavat siihen, että tuo oppi on tullut nuorten ja vanhempienkin pastoreiden kautta seurakuntiin salaa jäädäkseen. Olen nähnyt, miten seurakunnassa tai herätysliikkeessä jo vaaditaan tuon opin suvaitsemista työntekijöiltä, vaikka Raamattu selvästi antaa ymmärtää, että osittaisen preteristin kanssa ei ole lupa tehdä yhteistyötä vaan heistä on vetäydyttävä pois! (Room. 16:17-18)
Suosittelen sinua tekemään tämän osittaisen preteristin paljastuskokeen seurakuntasi pastorille tai työntekijälle varsinkin silloin, jos hän on nuori ja innokas sekä käynyt jotain Raamattukoulua. NIin. Teologista Raamattukoulua, koska tätä oppia kukaan ihminen maailmassa ei ikinä voi omaksua VAIN Raamattua lukemalla. Rukoilkaamme kaikkien nuorten ja vanhempien uskovien puolesta, jotka ovat langenneet tähän oppiin. RV-lehden mukaan heitä saattaa olla jo seurakuntiemme työntekijöistä 20 %!
Lopuksi tahdon rakkaudella varottaa sinua osittainen preteristi, jos luet tätä tekstiä. Israel ja etninen juutalainen kansa ei ole kehällinen kysymys vaan Jumalan silmäterä. Pidä varasi äläkä ylpeile vaan pelkää, ettei sinun sormesi ole työnnettynä Jumalan silmäterään. Se on silloin kaikkea muuta kuin kehällinen asia.
https://youtu.be/JHRyhW1uJQo?si=GBC5jlRkFv_pIjLR
ReplyDeleteAamen. Juha Norolampi sivuaa tässä myös samaa asiaa ja tiivistää hyvin miten lopun ajat etenevät. Aihe on tärkeä!
Siunausta Timo!
Aamen!
ReplyDelete