Monday, October 28, 2024

Kun vanhimmisto kyykkää

"Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina.." (1Tim. 5:17)

"Sillä ne, jotka ovat hyvin palvelleet, saavuttavat itselleen kunnioitettavan aseman.." (1Tim. 3:13)

Myönnän, että tämän kirjoituksen aihe on avautunut Sanasta ja vanhempien veljien suurenmoisen avun, erityisesti Raimo Rahnaston,  Tomi Pönnin ja Tapani Kärnän opetuksien kautta, kuluvan vuoden aikana. Aihe oli kuin utuista usvaa vielä vuosi sitten. Tänään kuitenkin näky on kirkkaampi ja selkeämpi. Ja uskallanpa väittää, että tämä aihe on isona syynä Suomen seurakuntien heikkoon tilaan. Siksi pyydän lukemaan kaikella vakavuudella tekstin, ja koettelemaan Raamatulla sen.

Meillä nimittäin on vääristynyt kuva vanhimman tehtävästä. On seurakuntia, joissa on vanhimmiston yli- tai alikorostamista. Ylikorostaminen johtaa herroina hallitsemiseen, jonka äärimmäinen ilmenemismuoto on kulttimainen johto. Alikorostaminen johtaa taas eksymykseen ja hajaannukseen.

"..hyvin hoitavat.."

Huomaa tämä ylläoleva kohta. Niitä vanhimpia, jotka hoitavat hyvin seurakuntaa, pidettäköön kaksikertaisen kunnian ansainneena. Ja huomaa "ansainneena"! Lampaiden kunnioitus pitää ansaita hyvällä esimerkillä ja työllä. Vanhin on paimen, jonka tehtävä on huolehtia siitä, että seurakunta pysyy opinmukaisessa Sanassa. Jos vanhin suvaitsee Raamatun vastaista oppia seurakunnassa, hän ei herätä luottamusta laumassa. 

Vanhin saattaa olla nimellisesti vanhin, mutta jos lauma ei luota paimeneensa, hän on vain nimellisesti paimen. Lauma seuraa ensisijaisesti Jeesusta. Ja jos he havaitsevat vanhimman tekevän kompromissejä Raamatun suhteen, vanhin ei tällöin voi ansaita lauman kunnioitusta. Vanhinta ei voi seurata silloin, jos hän menee eri suuntaan kuin Jeesus.

".. saavuttavat itselleen kunnioitettavan aseman.."

Kunnioitettava asema saavutetaan lauman edessä hyvällä työllä ja Sanassa pysymisellä. Kunnioitettava asema ei ole itsestäänselvyys. Niin siinä lukee. 

Jos lauma havaitsee vanhimpien johtavan laumaa myrkkykasvien ja susien luokse, lauma ei luonnostaan enää luota vanhimpaan. Jos vanhin suvaitsee seurakunnassa monta totuutta yhden Raamatun totuuden rinnalla, hän epäonnistuu tehtävässään. 

Raamattu antaa selvän ilmoituksen vanhimman kelpoisuusvaatimuksesta:

"..hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet." (Tiit. 1:9)

Esitän sinulle kysymyksen. Mitä, jos vanhin ei pysy kiinni opinmukaisessa luotettavassa Sanassa? Entä, jos hän vaatii lauman suvaitsemaan äärikarismaattisuutta, kalvinismia, osittaista preterismiä, homoliitot tai menestysteologian? Niin. Hän ei voi olla silloin vanhin!

Vanhimman tulee kyetä kumoamaan edellämainitut väärät opit julkisesti. Vanhimman tulee pysyä kiinni Raamatussa ja varottaa laumaa tulevista uhista. Hän ei voi puhua seurakunnan yhteydestä sellaisten tahojen kanssa, jotka kyykkäävät Sanan totuuksien edessä. Jos vanhin "rakentaa siltoja", "suvaitsee" tai puhuu yhteydestä niiden kanssa, jotka eivät pysy Sanassa, hän johtaa laumaa harhaan.

Yhteys

Yhteys voi perustua vain totuuteen. Ei johonkin irralliseen maailmaa syleilevään ekumeeniseen rakkauteen. Lueppa tarkasti, mitä Sana sanoo yhteydestä Sanasta pois poikenneiden kanssa:

"..vetäytykää pois heistä." (Room. 16:17)

"Mutta jos kuka ei tottele sitä, mitä me tässä kirjeessä olemme sanoneet, niin merkitkää hänet älkääkä seurustelko hänen kanssaan, että hän häpeäisi." (2Tess. 3:14)

"Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti" (Tiit. 3:10)

Vastaappa jälleen seuraaviin kysymyksiin: 

Mitä, jos vanhin ei vetäydy pois vastoin Raamatun oppia opettavien luota vaan ohjaa seurakunnan yhteistyöhön heidän kanssaan? 

Mitä, jos vanhin ohjaa seurakunnan seurustelemaan Raamatusta poispoikenneiden kanssa? 

Mitä, jos vanhin ei ohjaa seurakuntaa karttamaan esimerkiksi äärikarismaattisuutta, kalvinisteja tai osittaista preterismiä? Onko hän silloin ansainnut lauman kunnioituksen? No ei ole. Sellainen vanhin voi pahimmillaan johtaa koko seurakunnan eksymyskseen, vaikka hän puhuisi suloisia "että he yhtä olisivat"-puheita. 

Seurakunta voi "olla yhtä" vain silloin, kun Raamatun sanan totuus yhdistää heitä. Pyhä Henki on Totuuden Henki, joka toimii vain Raamatun totuuden raameissa eikä sen ulkopuolella.

Vanhin ei ole herra

"Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan.. kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa.. ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina" (1Piet. 5:1-3)

Ylläoleva teksti on vanhimmistoveljille kirjoitettu muistutuksena. Hän ei ole herra vaan paimen. Seurakunnalla on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Jos vanhin ottaa käskyttävän tai kuninkaallisen arvovallan itselleen, hän astuu Jeesuksen tontille. Jeesus on itse Herra ja Kuningas, jota jokainen seurakuntalainen palvelee yksilönä. Vanhimpien tulee toimia suojelijoina seurakunnassa, jotta Jeesuksen henkilökohtainen palveleminen kunkin uskovan elämässä onnistuisi häiriöttä. Mutta jos vanhin astuu Jeesuksen tontille kuninkaaksi tai herraksi taloon, hän tekee majesteettirikoksen ja syyllistyy vallankaappaus-tyyppiseen toimintaan.

Silloinkin, kun on kyse seurakuntakurista, vanhimmiston on toimittava Raamatun ohjeiden mukaan. Raimo Rahnasto on ollut minulle suurena esikuvana tämän asian suhteen opastaessaan minua vanhimmiston toimintaperiaatteista. 

Jos nimittäin uskova lankeaa, yhden vanhimman tulee kahden kesken tulla uskovan luokse isällisesti ohjaamaan parannukseen langennutta uskovaa. Jos lammas ei tee parannusta, vanhimman tulee ottaa toinen veli mukaan, ja yrittää uudestaan. Ja jos ei vieläkään tapahdu parannusta, asia on koko vanhimmiston juttu. Näin Jeesus opetti selvästi. (Matt. 18:15-17) Vanhimmisto ei saa käskyttää lammasta luokseen kuin jehovan todistajien kulttimainen oikeusistuin. Tällaiseen toimintaan olen nimittäin törmännyt kuluneen vuoden aikana. Se suuri vääryys!

Ei piispaa

"..he valvovat teidän sielujanne niinkuin ne, joiden on tehtävä tili.." (Hepr. 13:17)

Vanhin tekee eräänä päivänä tilin lauman kaitsemisesta Jeesukselle, ei piispalle tai herätysliikkeelle. Siksi vanhimman yläpuolella ei ole Raamatussa muuta instanssia kuin Jeesus Kristus, Ylipaimen. 

Olen nähnyt kuluneen vuoden aikana, miten vapaissakin suunnissa valitettavasti saattaa toimia piispallinen järjestelmä, jossa herätysliikkeen johtajalla on vanhimmistoon nähden ylivalta. 

Eräskin johtaja erotti vanhimmistoveljen sen jälkeen, kun tämä ei suostunut suvaitsemaan Raamatun vastaista oppia, osittaista preterismiä, seurakunnassa. Kyseinen vanhimmistoveli koki, että hän on laumastaan vanhimpana vastuussa Jeesukselle, ja niinpä hän ei voinut tehdä kompromissia ja hyväksyä osittaista preterismiä omassa seurakunnassaan suvaittavaksi opiksi. Tästä seurasi se, että tämä seurakunnan perustajajäsen, vanhin, sai nuorelta johtajalta potkut vanhimmistosta, ja tilalle otettin toinen nuorempi vanhin, joka suostui alistumaan piispan sanelemaan yleiseen herätysliikkeen linjaan, jossa suvaitaan osittainen preterismi.

Vastaavia tapauksia on paljon. Vanhimmat saattavat uhkailla varsinkin äärikarismaattisissa piireissä lampaitaan "Herran voideltuun koskemisella", "Koorahin kapinalla" tai sillä, että Herra lyö sinua sairaudella. Tällaista hengellistä väkivaltaa esiintyy liian paljon.

Vanhin on vastuussa laumastaan siis Jeesukselle. Siksi hän ei koskaan saa alistua piispan tai kirkkokunnan vallan alle! Alkuseurakunnan alamäki alkoi kohti katolista kirkko silloin, kun piispallinen järjestelmä alkoi ja seurakunnat kirkollistuivat ja laitostuivat kohti paavillista valtaa.

Lopuksi

Sinun ei tarvitse alistua sellaisen vanhimmiston alle, joka ei seuraa Sanaa. Sinä olet Jeesuksen seuraaja, ja olet vastuussa Jumalalle ennen kaikkea siitä, että toimit Sanan mukaan. Et voi ulkoistaa harhaanmenoasi sillä, että vanhin johti sinut harhaan. Meidän jokaisen velvollisuus on valvoa itseämme, ja siitä me kerran vastaamme yksilöinä Jumalan edessä.

Valitettavasti ajassamme on paljon seurakuntia, joissa vanhimmat ovat herroja, määräilijöitä, kuninkaita eikä paimenia. Monet vanhimmat eivät kykene sanomaan piispoille "ei", kun nämä vaativat suvaitsemaan kaksi totuutta seurakunnassa Raamatun totuuden sijaan.

Nyt on aika, jolloin tarvitsemme jykeviä vanhurskauden tammia vanhimmistoveljiksi - sellaisia miehiä, jotka eivät suostu kompromisseihin Sanan suhteen. Tarvitsemme vanhimpia, joiden aistit ovat tottumuksesta harjaantuneet erottamaan oikean väärästä. Tarvitsemme seurakuntiimme Jumalan miehiä, joilla on kirkas henkien erottamisen lahja. Sellaisia paimenia, jotka hoivaavat lampaitaan kuin isä lapsiaan, ei "norsunluutornista" herroina halliten vaan niin kuin lempeä isä lapsiaan ohjaten. Tarvitsemme Jumalan kouluttamien vanhimmistoveljien uuden tulemisen tähän lopunajan loppukiriin! Aamen.

8 comments:

  1. Nyt kun toteat, että kukaan vanhin ei saisi olla kalvinisti, tarkoitatko, että Charles Spurgeon ei olisi saanut toimia pastorina? Eikö tuollaisen väitteen esittäminen ole ylpeyttä? Ethän sinä näin väittänyt, mutta näin voidaan johdonmukaisesti tulkita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos viestistä onko siis ok, jos vanhin sallii tämän seurakuntaan:

      "Seurakunnan tulee suvaita oppi siitä, ettei pelastusta voi menettää eikä Jeesus kuollut kaikkien ihmisten puolesta. Ja myös se, että Jumala on aikojen alusta määrännyt toiset helvettiin ja toiset taivaaseen. Ja myös, ettei ihminen voi tehdä mitään menettääkseen pelastusta eikä mitään tullakseen pelastetuksi. Kaikki on suvereenia Jumalan työtä. Jos menetät pelastuksen, et koskaan ollutkaan uskossa. Ja jos olet uskossa, et voi koskaan menettää pelastusta."

      Älä käytä Spurgeonia harhaopin keppihevosena. Sana on se mikä ratkaisee. Ei Spurgeon.

      Delete
  2. Väkevä varoittava kirjoitus.

    ReplyDelete
  3. Synnittömyysoppi ja kielillä puhuminen ainoana Pyhän Hengen kasteen merkkinä kuuluvat varmaan myös tuohon listaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Synnittömyysoppi ainakin. En ole vanhimistoveli kutsultani. Siunausta.

      Delete
    2. Onpahan myös sellaisia oppeja ollut helluntailaisuudessa alkuaikoina, että kielilläpuhuminen on uudestisyntymisen merkki. Toinen vahingollinen oppi on se, että Jumala esittää pelastuskutsun enintään 3 kertaa. Tätä oppia ei kautta historian ole juuri ollut muualla kuin Suomessa.

      Delete
    3. En ole koskaan kuullut, että helluntailla tuollaista olisi ollut. Ja olen koko ikäni seurannut sitä herätysliikettä läheltä ja paljon ammentanut tietoa sen liikkeen historiasta. Ei ole koskaan tällainen oppi tullut eteen. Se on kyllä harhaa , jos väittää että kielilläpuhuminen on uudestisyntymän merkki.

      Jobin kirja sanoo, että Herra antaa elämän valkeuden loistaa ihmiselle palauttaakseensa tämän vanhurskauden 2-3 kertaa. Kai se on yleinen etsikkoaikojen määrä. Mutta mikään ei kiellä Herraa kutsumasta ihmistä 10 kertaa pelastukseen. Varmin merkki etsikkoajasta on synnintunto. Siunausta.

      Delete
    4. Jobin konteksti ei puhu jumalattoman etsikkoajasta, vaan tieltä pois poikenneen palauttamisesta. King James kääntää sen ”oftentimes” ja 92 ”kerran toisensa jälkeen”. Jos siinä tarkoitettaisi että kutsut on rajattu johonkin tiettyyn määrään, luulisi että Raamattu muualla tämän vahvistaisi. Seitsemästi vanhurskas lankeaa mutta nousee jälleen - ei siihenkään sanota, että 7 kertaa saa tehdä syntiä ja sit ei saa enää anteeksi. Usein julistuksessa on tuohon lukuun vedottu, että tänään voi olla viimeinen kutsu ja sen jälkeen ei voi enää pelastua. Näen itse tämän Raamatun valossa ongelmallisena ja jopa haitallisena.

      Asuza-kadun herätys poiki monenlaisia oppeja ja kielillä puhuminen pelastuksen merkkinä oli yksi mikä tuomittiin harhaopiksi. Se ei ollut yleinen mutta sellaistakin oli.

      Delete

Kiitos kommentista ja palautteesta! Arvostan sitä suuresti.