"Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani.." (Ilm. 2:20)
He päästivät harhaopettajan sisään swurakuntaan suvaitsevaisuuden nimissä. Iisebelillä oli uusi vaarallinen harhaoppi, jonka hän oli päättänyt jalkauttaa seurakuntaan. Hän "opetti ja eksytti" Jumalan palvelijoita. Huomaa erityisesti tuo sana "opettaa ja eksyttää Minun palvelijoitani". Ja seurakunnan johto suvaitsi harhaopin ja eksytyksen tulevaksi Jumalan palvelijoiden korviin ja sydämiin.
Ajattele, Tyatiran seurakunnasta ei löytynyt yhtä ainoaa miestä, joka olisi pistänyt seurakunnan paimenet järjestykseen puuttumalla siihen, että eräs valovoimainen opettaja opetti seurakuntalaisille harhaoppia ja eksytti Jumalan palvelijoita pois totuudesta.
Kuka muuten olisi silloin ollut hajottaja: harhaopin suvaitsijat vai se, joka olisi puuttunut harhaoppiin? Seurakuntalaisista 99 ovat hajottajia, jos he suvaitsevat harhaopin, ja joskus vain yksi lammas on rakentaja, jos hän vastustaa eksytystä.
Miksi Tyatirassa ei puututtu Iisebelin levittämään uuteen eksyttävään oppiin? Pelättiinkö kenties "koskemasta Herran voideltuun"? Ajateltiinko Iisbelin eksytyksen olevan "kehällinen asia"? Mahdollisesti Iisebel kuitenkin joskus puhui Jeesuksesta.
Vai ajateltiinko seurakunnassa, että ei kannata puuttua liian kärkkäästi asiaan, ettei uskovien yhteys ala rakoilla? Ehkä he käyttivät "että he yhtä olisivat"- lausetta keppihevosena Iisebelin eksytyksen suvaitsemiselle.
Vai oliko kyseessä kenties ystävyys- tai sukulaissiteet, jotka saivat Tyatiran vanhimmiston kyykkäämään komprimissiin Jumalan Sanan totuuden suhteen? Hyväveli-järjestelmä tuhoaa seurakunnan vanhimmistoa aina sisältä käsin. Tarvitaan valtavasti rohkeutta pysyä Sanassa varsinkin silloin, kun paras ystävä viereltä lankeaa pois totuudesta.
Joka tapauksessa lopputulos oli, että Tyatiran johtavat veljet päästivät eksytyksen sisään seurakuntaan. He suvaitsivat uutta oppia. Ja se oli hyvin paha asia Jeesuksen silmissä.
Suomen Siion
Olen nyt häikäilemättömän suora. Kysyn sinulta muutaman kysymyksen.
Kuka päästi torontolaisuuden seurakuntiin 1990-luvulla? Ihmiset kierivät ja ääntelivät maassa kuin eläimet, ja iso osa johtajista toivottivat tuon opin tervetulleeksi seurakuntiin. Ja edelleen tuo oppi vaikuttaa monissa helluntaiseurakunnissa ja vapaaseurakunnissa.
Kuka päästi uskonsanalaisuuden seurakuntiin? Siis tuon opin, jonka mukaan meillä on oikeus uskoa itsellemme asioita - rahaa, autoja, rikkautta, menestystä ja terveyttä. Ja silloinkin, kun Jumala on päättänyt ottaa sairauden portin kautta palvelijansa Taivaankotiin, tuon opin edustajat ovat syyllistäneet sairasta ihmistä uskon puutteesta. Aikoinaan jotkut paimenet suvaitsi uskonsanalaisuutta ja päästivät tuon opin seurakuntiin.
Kenen vahtivuorolla päästettiin osittaisen preterismi helluntaiherätykseen, One Way Missioniin ja Iso Kirja-opistoon sisälle? Siis tuon opin, jonka mukaan juutalaisten nykyinen paluu Israeliin ei löydy Raamatusta ja Jeesus tuhosi tuomion tulemuksessaan vuonna 70 jKr antikristuksen.
Joku toi tuon hirvittävän korvausteologisen (tai täyttymyksen teologia) opin One Way Missioniin ja salli työntekijöiden esitellä sitä isolle joukollenuoria jopa Hauhon One Way Centerillä. Miksi se suvaittiin ja kuka on vastuussa siitä? Miksi One Way Mission linjasi, että osittainen preterismi suvaitaan siellä? Tai miksi helluntaiherätys Isossa Kirjassa sallii opetettavan tätä oppia? Onko Ison Kirjan emeritus rehtori Jouko Ruohomäki jalkauttanut tuon opin herätysliikkeeseen lähtemättömästi, ja nyt saamme poimia sen hedelmiä?
Kuka päästi kalvinismin baptistikirkon sisälle? Siellä on suvaittu, jopa johdossa, sitä viime vuosina vahvasti. Siis kalvinismi-harhan, jonka mukaan Jeesus ei ole sovittanut suurimman osan ihmisten syntejä ristillä, pelastusta ei voi menettää tai jos lankeatkin pois, et koskaan ollutkaan uskossa oikeasti. Tämä oppi suvaitaan osassa baptistikirkon seurakuntia.
Kuka päästi harhaoppisen homosaarnaaja Patrick Tiaisen moniin vapaiden suuntien seurakuntiin vuosien ajan puhumaan ja villitsemään ihmisiä? Miksi monet vanhimmat ja paimenet ottivat hänet avosylin vastaan? Miksi he eivät nähneet hänessä mitään väärää, vaikka hänen oppinsa ja elämänsä olivat niin pielessä? Patrickin valhe tuli kaikkien tietoon vasta, kun hän jäi kiinni homosuhteestaan ylistyksenjohtajaan. Monet johtavista veljistä suvaitsivat häntä.
Edellä mainittuja eksytyksiä leimaa sama kaava. On ollut muutamia Siionin vartijoita, jotka ovat nähneet edeltä nämä eksytykset ja varoittaneet niistä. Heidät leimattiin hajottajiksi ja canceloitiin pois seurakunnista. Ja kun totuus aikanaan paljastui, aniharvat suvaitsijoista tekivät julkista parannusta virheistään ja suvaitsevaisuudestaan. Seurakuntien cancel-kulttuuri iskee voimalla Jumalan asettamiin vartiojoihin. Niin on ollut aina profeettojen ajasta lähtien. Kuinka moni profeetta sai pitää päänsä tai vältti kivisateen? Ei siis mitään uutta auringon alla.
Missä ovat vartijat?
Pahempaa on tulossa ehkä hyvinkin pian. Raamattu osoittaa sen meille. Osa joukosta tulee ottamaan vastaan antikristuksen ihmeiden ja merkkien vuoksi. Älkäämme olko naiiveja. Kaikki edellä mainittu eksytys on vain pintaraapaisu siitä eksytyksestä, joka "tulee saatanan vaikutuksesta" ja "valheen kaikella voimalla tunnusteoin ja ihmein" (2. Tess. 2. luku) lopunaikana. Ja monet ottavat sen eksytyksen vastaan.
Jeesus vakuuttaa meille: "..silloin monet lankeavat pois" (Matt. 24:10) Näin tulee tapahtumaan, vaikka osittaiset preteristit kuinka väittävät aikamme seurakunnissa tämän kaiken tapahtuneen jo aikoja sitten.
Miten luulet seurakuntien kestävän tulevassa lopunajan eksytyksessä, jos osa ei usko edes sen tulevan? Miten erotamme tuon eksytyksen, joka tulee saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla, jos emme erota edes verrattain pieniä eksytyksiä, joita edellä mainitsin? Mitä käy osittaisille preteristeille, kun antikritus ja pedon merkki tulee, jos he eivät edes usko niiden tuloon?
"Sinun muureillesi, Jerusalem, minä asetan vartijat; älkööt he milloinkaan vaietko, ei päivällä eikä yöllä." (Jes. 62:6)
Älä siksi koskaan halveksu niitä vartijoita, jotka Herra on asettanut muurinaukkoon valvomaan Siionin sisään tulevaa liikennettä. Niin. Sitä liikennettä, jonka sokeat pastorit ja eksyneet johtajat suvaitsevat tulemaan nuortemme silmien eteen, jotka eivät vielä osaa erottaa vasenta oikeasta. Rukoilkaamme Suomen Siionin puolesta. Sen muureissa on tänään valtavan suuret aukot. Ja ne on tukittava nopeasti, että kestäisimme Herran päivänä. Aamen.
Kiitos, mahtava kirjoitus!
ReplyDeleteKiitos Herralle etta Hän on antanut sun sydämelle valvoa Suomen Siionia ❤️
ReplyDeleteJatka Timo "huutamista" sieltä muurinaukosta, ettei kenenkään tarvitsisi sanoa etten tiennyt, kun nousemme täältä kohtaamaan Jeesuksen kasvoista kasvoihin. Se on karmeinta mitä voi tapahtua etenkin uskovalle, joka on siellä tyhmien neitsyyden puolella.Voimia ja siunausta sinulle.
ReplyDeleteTämä kirjoitus pitää ottaa esiin meidänkin seurakunnassa. Kiitos Timo, että opetat näistä asioista, joista ei yleisesti enää uskalleta puhua.
ReplyDeleteSiunausta
Juhani
Kiitos Timo! Jaan tämän blogiini.
ReplyDeleteShalom! Rakkauden, ja loputtoman armon nimissähän näitä eksytyksiä seurakuntiin tupataan, valitettavasti. Se ekumenia, sehän on se lopun ajan suuri seurakunta, missä ketään ei katsota "ylen", ei "syrjitä", saati nuhdeltaisi, varotettaisi, tai kehotettaisi. Kivaa, kun seurakunnassa puhaltaa "uudet tuulet", on erivärisiä iloisia valoja, ja uusia ääniä, kaikilla on mukavaa ja rento meno päällä..... Eihän ekumenian aikana voi, eikä saa puhua synnistä, ei uskovan upotuskasteesta, uudestisyntymän välttämättömyydestä, koska joku ja jotkut varmasti pian loukkaantuisivat! Hyvä kirjoitus Timo! Ole edelleen LUJA, ja ROHKEA, sekä SUURESTI SIUNATTU !
ReplyDelete