Monday, January 1, 2024

Rokotus leviävää oppia vastaan, osa 1

En kovin helposti lähde kirjoittamaan tällaista tekstiä. Kuitenkin koen velvollisuudekseni veljiä ja sisaria kohtaan puuttua erääseen erittäin huolestuttavaan oppirakennelmaan, joka on tulossa, tai osittain tullut, Suomen seurakuntien keskuuteen herätysliikkeistä riippumatta. Se on tulossa salaa, ja se kytee pinnan alla. Siksi pyydän, lue tämä teksti loppuun asti.

Tuon opin nimi on preterismi tai osittainen preterismi. Sen keskeiset oppisisällöt ja ns. "kivijalat" ovat siinä, että Uuden Testamentin ennustamat lopunajan tapahtumat (mm. Matt. 24. luku, 2. Tess. 2. luku ja Ilmestyskirja) ovat jo toteutuneet kokonaan tai lähes kokonaan. He näkevät, että nämä merkit toteutuivat temppelin tuhoutuessa vuonna 70. He perustavat väitteensä siihen, että Ilmestyskirja olisi kirjoitettu ennen temppelin tuhoa. 

Aluksi toki on sanottava, että preteristejä on eri asteisia. Enkä tässä tekstissä käy läpi kaikkia asteita. Jotkut uskovat tässä kirjoituksessa esiintyviä Raamatun vinoutuma enemmän ja toiset taas vähemmän. En halua myöskään leimata ketään ihmistä kirjoituksella harhaoppiseksi. Haluan ainostaan esitellä preterismistä nousevia opinkappaleita sen mukaan, kun olen sitä oppinut ymmärtämään.  Pääpiirteissään kyseinen oppi toivon mukaan tulee läpivalaistua sellaisena kuin sitä maailmassa pääosin esiintyy.

Monet heistä eivät usko antikristuksen tulevan lopunaikana (tulevaisuudessa). Heidän mukaansa siis antikristus on vain yleinen "henki" maailmassa. Myöskään pedon merkkiin he eivät usein usko vaan sanovat sen olevan vain "ideologia". He ovat useissa opin kappaleissaan ottaneet puolitotuudet ja tehneet niistä totuuksia.

Ehkä yksi vakavimmista asioista preterismissä on ns. sijaisteologia, jossa he kieltävät aikanamme tapahtuvan juutalaisten paluun Israeliin (v. 1948 jälkeen) olevan Raamatussa ennustettu asia. Tämä oppi on todella lähellä korvausteologiaa, joka on taas erittäin vakava opillinen vinoutuma ja jopa antisemitismiin johtanut asia. He kiistävät olevansa korvausteologeja, vaikka sijaisteologia on lähes sama asia.

On syytä ytimekkäästi puuttua ja rokottaa koko Suomen seurakunta tätä oppia vastaan. Tämä oppi on tulossa. Eikä varsinkaan nuori sukupolvi käsitä sen suurista vaaroista, koska tämä oppi on järkeisoppi, joka tekee osatotuuksilla tyhjäksi Jumalan Sanan mielestöni paljon ovelammin kuin esimerkiksi viime vuosina Suomessa levinnyt kalvinismi.

Siksi sielujen tähden pyydän, että perehdyt tähän lyhyehköön tekstiin huolella, ja jaat sitä "rokotuksena" ystävillesi ja seurakunnallesi linkkinä, jos koeteltuasi niin parhaaksi näet.

Historian vääristys

Preterismin oppi Ilmestyskirjasta kaatuu, jos käy ilmi, että Ilmestyskirja on kirjoitettu temppelin v. 70 tuhon jälkeen. Siispä monet preteristit yrittävät väkisin sijoittaa Ilmestyskirjan ilmestymisajan vuosien 60-70 välille. Katsotaanpa ensin historiaa. He nimittäin sanovat Ilmestyskirjan pedon olevan keisari Neron tai Vespasianuksen. 

Ns. kirkkoisä Irenaeus kirjoitti kirjassaan "Harhaoppeja vastaan" (vuonna 150-175 jKr, kirja 5, 30, 3), että Johannes sai Ilmestyskirjan keisari Domitianuksen (Rooman keisarina v. 81-96 jKr) hallintokauden loppupuolella. Huomaa, että Irenaeus oli Polykarpoksen oppilas. Polykarpos taas oli apostoli Johanneksen oppilas. Näin ollen Irenaeuksella oli apostoli Johannekselta saatu suora tieto asiasta vain muutaman vuosikymmenen takaa. 

Toinen kirkkoisä Hieronymus (347-420 jKr), joka käänsi latinalaisen käännöksen Raamatusta eli Vulgatan, vahvistaa, että Johannes sai Ilmestyskirjan v. 91-96 jKr (Katso BibleHub - Maineikkaiden miesten elämä - luku 9 - Johannes). Hän myös sanoo Johanneksen vapautuneen Patmokselta Domitianuksen kuoltua v. 96 jKr. (Hieronymus Maineikkaiden miesten historia 9). Hän myös vahvistaa kirkkoisien Irenauksen ja Justianus Marttyyrin vahvistukset Ilmestyskirjan ajankohdasta vuodelta n. 95 jKr todeksi. Tämän lisäksi lähteitä on useita ensimiseltä vuosisadoilta, jotka vahvistavat tämän todeksi.

Ei liene tarpeellista käydä asiaa enempää läpi. Historian kirjat osoittavat kiistatta, että Ilmestyskirja on varmuudella syntynyt vuoden 95 jKr paikkeilla. Kukaan ensimmäisten vuosisatojen merkittävistä opettajista ei ollut preteristi eikä tulkinnut Raamattua preteristisesti. Itse asiassa v. 150-175 jKr Irenaeus puhui antikristuksen tulemuksen olevan vasta edessäpäin. Ja Irenaeus oli saanut tietonsa apostoli Johannekselta, Ilmestyskirjan saajalta.

Todellisuudessa preterismin ensimmäinen isä oli katolinen jesuiitta Luis Alcazar, joka kirjoitti asiasta 1600-luvulla. Siitä ei tullut koskaan menestystä. Oppi on noussut suurempaan tarkasteluun vasta reilun sadan vuoden aikana. Nyt se tekee tuloansa jostain syystä jälleen.

Mutta niin kuin todettu. Iso osa preterismistä ei kestä historian edessä vaan useissa tapauksissa tuo oppi kirjoittavaa historiaa uudestaan.  Ja niin kuin sanottu, useiden preteristien täytyy saada Ilmestyskirja sopimaan ennen vuotta 70. Muuten oppirakennelma Ilmestyskirjsta kaatuu. Tämä edellä mainittu on kuitenkin vain historiaa.

En lähde antamaan liian suurta painoarvoa kuitenkaan historialle. Osa ihmisistä on siitä aina eri mieltä omine faktoineen, ja tämä väittely ei pääty koskaan, jos sille tielle lähdetään. Aina löytyy "holokaustin kieltäjiä" sekä niitä, jotka uskoo "Suomen aloittaneen talvisodan". Siksi en anna itse historiallisille faktoille liikaa painoarvoa. Se, mikä tässä painaa, on Jumalan sana. Seuraavaksi siis Jumalan sanaan.

Antikristus

Usein he väittävät, ettei antikristus ole ihminen vaan ainoastaan henki, joka maailmassa vaikuttaa. Tämä on totuuden vääristämistä ja osatotuuden tekemistä totuudeksi. Vanha patriarkka Veikko Manninen sanoi aikanaan, että "Suurin valhe on lähinnä totuutta." Preterismissä on nyt samanlaisia elementtejä valitettavasti, joita ollaan istuttamassa uskovien sydämiin. On olemassa antikristuksen henki, joka vaikuttaa jo nyt, mutta on olemassa myös selkeä antikristus, jonka koko UT sanoo tulevan lopunaikana yksiselitteisesti.

Jumala sanoo: "Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika." (1Joh. 2:18)

Johannes sanoo, että antikristus tulee. Voiko sitä selvemmin sanoa? Hän myös sanoo, että monia antikristuksia on jo tullut (keisarit, paavit, Hitler yms). Olivatko he "henkiä"? Eivät. Vaan ihmisiä. Millä logiikalla pää-antikristus on siis vain henki, jos ns. pikku-antikristukset ovat olleet aitoja ihmisiä, jotka antikristuksen henki on aika-ajoin nostanut valta-asemaan? 

Jeesuskin sanoo (Matt. 24. luku), että monia vääriä kristuksia nousee. Olivatko he siis "henkiä"? No eivät vaan ihmisiä. Tämä "antikristus on vain henki"- logiikka on täysin päätöntä ja mielivaltaista Raamatun tulkintaa, joka perustuu heidän argumenttiinsa siitä, että Keisari Vespasianus oli 2.Tess. 2. luvun "Laittomuuden ihminen". Sen vuoksi lopullista antikristusta ei enää tule, koska se tulikin jo vuonna 70. Tästä pääsemme seuraavaan kohtaan.

Yksi argumentti, joilla jotkut heistä perustelevat, ettei antikristus ihmisenä muka tule, on se, ettei sillä asialla maailmanhistoriassa olisi muuten mitään merkitystä muille kuin viimeiselle sukupolvelle. Mutta se ei ole totta. Raamattuhan varottaa yleisesti, että monia antikristuksia tulee. Ja uskovat ovat kautta aikain varautuneet siihen, ja ovat olleet myös valmiina kohtaamaan mm. paavien ja kommunistien vainot tämän varautumisen vuoksi. Siksi se varoitus on kaikille sukupolville aina ajankohtainen, eikä ainoastaan sille sukupolvelle, joka näkee pää-antikristuksen.

Laittomuuden ihminen

2. Tessalonikalaiskirjeen 2. luku sanoo, että Jeesus ei tule ennen kuin tapahtuu luopumus ja Laittomuuden ihminen ilmestyy. Tuo Laittomuuden ihminen, antikristus, menee Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Ja tuon antikristuksen Jeesus on tulemuksessaan tuhoava suunsa henkäyksellä. Tästä puhuu myös Ilmestyskirjan 19:11-21. Jeesus tuhoaa Pedon sekä pedon merkin ottaneet ihmiset.

Tästä herää nolo kysymys preteristeille: Jos vuonna 70 temppeliin mennyt keisari Vespasianus oli tuo "Laittomuuden ihminen", tuhosiko Jeesus hänet tulemuksessaan? Tuliko Jeesus siis vuonna 70? Hänenhän täytyi tulla silloin, jos Vespasianus oli tuon Laittomuuden ihminen. (Lue 2.Tess. 2. Luku) 

Tiedämme historiasta, että Vespasianus kuoli normaalin kuoleman ja hänen viimeiset sanansakin ovat talletetut. Ns. täyspreteristit sanovat ihan oikeasti, että Jeesus tuli ikään kuin salaisesti vuonna 70. Hirvittävä oppi, josta Paavali varoittaa (2Tim. 2:17-18), että jotkut opettavat tätä harhaoppia turmellen joidenkin uskon. Siis sitä, että Jeesus on jo tullut ja ylösnousemus olisi vaivihkaa tapahtunut. 

Jotkut osittaiset preteristit saattavat taas sanoa, että Jeesus tuhosi keisari Neron ollessa mukana tuhoamassa häntä tms. No Nerohan teki tunnetusti itsemurhan. Ei Jeesus häntä tullessaan tuhonnut. Näyttää siltä, että heidän on kaikin tavoin saatava Raamattu sopimaan heidän omaan teologiaansa, vaikka teologia tulisi nousta Raamatusta.

Osittaiset preteristit saattavat taas opettaa tämän jotenkin kierrellen sanoen, että "Jeesus oli mukana tuomitsemassa tätä keisaria." Mutta Raamattuhan sanoo, että Jeesus tuhoaa antikristuksen nimenomaan tullessaan maan päälle. Jos siis Vespasianus tai Nero olivat tuo 2. Tessalonikalaiskirjeen 2. luvun antikristus, Jeesuskin on silloin tullut. Ja jos näin väitetään, tällöin olemme lähellä samanlaista harhaoppia, jota jehovan todistajat opettavat. He sanovat, että Jeesus on jo tullut salaisesti.

Matt. 24. luku

Opetuslapset kysyivät Jeesukselta kolmea asiaa: temppelin tuhoa, Jeesuksen tulemusta ja maailmaloppua. Näihin kaikkiin Jeesus vastasi. (Lue koko luku 24) Preteristien ongelma on, että he tunkevat koko luvun, tai lähes koko luvun, jälleen väkivalloi  toteutumaan ennen vuotta 70.

Se on kuitenkin mahdotonta. Tässä selkeitä argumentteja Matteuksen 24. luvusta.

Jeesuksen mukaan uskovat joutuvat tuolloin kaikkien kansojen vihattaviksi. Näin ei tapahtunut vuonna 70. Silloin uskovat joutuivat vain Rooman kansan vainottavaksi. Ei kaikkien kansojen.

Jeesuksen mukaan monta väärää profeettaa nousee, jotka eksyttää monia. Nykyään vääriä profeettoja on paljon enemmän kuin v. 70 alkuseurakunnan aikana.

Jeesuksen mukaan ennen Hänen tuloaan tulee aika, jolloin on niin suuri ahdistus, jollaista ei milloinkaan ole ollut eikä koskaan tule. Ja jos niitä päiviä ei lyhennettäisi, ei yksikään ihminen jäisi henkiin. Vuonna 70 ei tällaista aikaa ollut. Itse asiassa maailman historiassa on ollut paljon pahempia aikakausia kuin v. 70. Esimerkiksi maailmansodat, kommunistien vainot ja Hitlerin vainot. Ne olivat laajuudeltaan paljon suurempia kuin v. 70 temppelin tuho, jossa kuoli reilut miljoona ihmistä. 

Pelkästään Hitler tapatti 6 miljoonaa juutalaista ynnä sotien uhrit, joissa kuoli kymmeniä miljoonia 2. maailmansodan aikana. Nämä Jeesuksen sanat ahdistuksesta ei siis voi tarkoittaa vuotta 70. 

Ilmestyskirja puhuu ajasta, jossa kuolee 1/3 maailman väestä sekä hirvittävistä vainoista, jota antikristus saa aikaan koko maailmassa. Siis samaa mitä Jeesus sanoi - kristityt joutuvat kaikkien kansojen vihattaviksi, ei pelkästään Rooman.

Jeesus sanoo, että silloin nousee monia vääriä kristuksia, jotka esittäytyy oikeina Kristuksena, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä. Lisäksi silloin kuu ja aurinko pimenevät. Ja silloin myös Jeesus tulee kuin salama leimahduksena maan päälle. Silmukka kiristyy pretetristien mielettömän opin ympärillä. Tätä kaikkea ei ole vielä tapahtunut. Eikä varsinkaan vuonna 70. Jos joku väittää julkisesti muuta, hän joutuu aika noloon asemaan Sanan edessä. Osittaisilla ja täyspreteristeillä on toki eroja.

Täytyy muistaa, että preteristeillä on ässänä hihassa sana "symboliikka". He tulkitsevat usein symbolisesti ne asiat, jotka eivät mahdu heidän teologiaansa. Ne taas, jotka mahtuvat, he selittävät ne teologiaansa sopivaksi kirjoittaen tarpeen vaatiessa historiaa uusiksi niin kuin totesimme aiemmin.

Jeesus sanoo vielä tässä luvussa, että enkeli puhaltaa pasuunaan ja uskovat kerätään kaikilta ilmansuunnilta Jeesuksen tykö Hänen tullessaan. Ja myös sen, että se sukupolvi, joka näkee näiden lopunajan tapahtumien alkavan ja täyttyvän, ei katoa. Preteristit yrittävät jälleen tällä perustella sitä, että se sukupolvi, joka eli Jeesuksen aikana, ei katoa. Eihän Jeesus niin sanonut. Vaan Hän sanoi, että se sukupolvi, joka näkee näiden edellä mainittujen lopunajan merkkien kaikkien tapahtuvan, ei katoa. 

Olemmeko me se sukupolvi? Voi hyvinkin olla. Fokus on kuitenkin Jeesuksen mukaan pidettävä valvomisessa ja pahoihin aikoihin varautumisessa eikä ajankohdan loputtomassa pohdiskelussa.

Pedon merkki

"... ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin. Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa, ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku. Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi." (Ilm. 13:15-18)

Tässä sanotaan suoraan se. Ilman pedon merkkiä ei voi ostaa eikä myydä. Ja siihen liittyy myös pedon palvonta. Ja se otetaan oikeaan käteen tai otsaan. Ilmestyskirja puhuu myös konkreettisesti ihmisistä, jotka ovat ottaneet tuon merkin, ja kertoo, miten Jumala heihin suhtautuu. (14:9, 16:2, 19:20)

Tätä ei voi ymmärtää toisin. Joko tämä uskotaan tai ei uskota. Jos tämä on vain symboliikkaa, silloin voidaan väittää mitä tahansa Raamatun kohtaa symboliikaksi. 

Kuka on antanut ihmiselle vallan sanoa, että pedon merkki on vain ideologia? Se on taas puolitotuus. Ns. pedon järjestelmä on uskonnollinen ideologia, joka eksyttää ihmiset kumartamaan petoa. Mutta se on myös taloudellinen järjestelmä, jossa ihmiset saadaan ottamaan se merkki otsaan tai käteen. Ja sen ottamattajättäminen tietää sitä, ettei voi ostaa eikä myydä. Tähän kaikkeenhan on tekniikka jo olemassa kehiteltynä. Mutta en mene nyt siihen. Siihen ei ollut teknologiaa mahdollisuuksia kuin vasta meidän aikanamme. Nyt se on täysin helppoa toteuttaa.

Jumala siis ilmoittaa, että edellä kuvatunlainen pedon merkki tulee. Haluan esittää lukijalle kysymyksen: Kuka haluaa, ettet usko pedon merkin tulevan? Kuka haluaa, ettet usko antikristuksen tulevan? Nimittäin se, joka ei usko pedon merkkiin tai antikristukseen, se ottaa eräänä päivänä ne mllemmat vastaan. Pelkään pahoin, että antikristuksen henki on se, joka tahtoo, että emme usko antikristukseen ja pedon merkkiin, koska silloin me olemme vaarassa ottaa ne vastaan. Tämän vuoksi pedon merkkiin uskomattomuus on mielestäni erittäin vaarallinen oppi.

Varoitus

Älä usko tähän oppiin. Se ei ole Raamatun mukaista oppia. Pari vuotta sitten kalvinismi teki tuloaan Suomen Siioniin. Se näyttää jääneen osittain suutariksi - onneksi. Mutta tämä tekstissä käsitelty oppi on nyt tulossa. Sitä opetetaan vielä toistaiseksi hyvin vähän, mutta se kytee pinnan alla. Monet ystäväni ovat törmänneet siihen. Ja se vie erityisesti nuoria mennessään. Se perustuu ainakin osittaisesti valheellisen historiaan ja väärään Raamatun tulkintaan, jossa osatotuuksista tehdään kokototuuksia.

Totuus on se, että kukaan uskoontullut ihminen ei löydä tätä oppia Raamatusta ellei hän lue eksyttäviä selitysteoksia tai muita epäterveitä oppikirjoja. Kukaan historian merkittävä Jumalan mies tai herätyksen pasuuna, ei ole ollut preteristi. Wilkerson, Ravenhill, Tynjälä, Viksten, Suonto, Muroma, Manniset, Pethrus, Mangs, Yli-Vainio tai Rahnasto eivätkä muut Jumalan miehet ole tämän opin edustajia. Kiinan herätykset, Intian herätykset ja muut "puskaherätykset", joissa Herra toimii väkevästi, ovat tavallisten "junttien" miesten kautta tulevia herätyksiä, joissa uskotaan Sanaan niin kuin se on kirjoitettu. Kukaan ei koskaan päädyt tällaiseen oppiin, ellei hän mene teologiseen instituuttiin saamaan vierasta oppia mukaansa tai itse lueskele kyseenalaisia selitysteoksia Raamatun sijaan. 

Jatkoa

Kirjoitan vielä toisen kriittisen tarkastelu osan preterismistä, jos Herra suo. Se tulee käsittelemään preterismin seuraamusta - sijaisteologiaa ja Israelin asemaa. Tämä aihealue on mielestäni monien preteristien vakavin vinoutuma, koska siinä opetetaan tavalla väärin Israelista maana, juutalaisista kansana sekä Jumalan lupauksista, jotka koskevat Israelia.

Raamattu puhuu siitä, että koittaa päivä, kun juutalaiset kootaan Israeliin, eikä heitä koskaan enää karkoiteta sieltä pois (Aamos 9:14-15). Vuonna 70 heidät karkotettiin pois, mutta nyt on koittanut aika, jolloin tämä Aamoksen profetia on toteutunut. Jumala on koonnut juutalaiset ennen Jeesuksen tuloa Israeliin Raamatun ennustusten mukaisesti.

Jeesus antaa ymmärtää, että Hän tulee kerran perustamaan Israelille valtakunnan, kun Hän palaa Öljymäelle. Juutalaiset ovat siis silloin palanneet sinne. (Apt. 1. luku). Tässä on siis selkeä ennustus Jeesukselta juutalaisten paluusta juuri ennen taivaaseen astumista.

Hesekiel 38:8 sanoo, että tulee aika, jolloin juutalaiset on tuotu takaisin Israelin maahan pitkän autiuden ajan jälkeen. Tämäkin on jo tapahtunut. 

Jeesus sanoi, että pakanat tallaavat Jerusalemia, kunnes pakanoiden ajan päättyvät. (Luuk. 21:24) Nyt pakanoiden ajat ovat päättymässä. Enää ainoastaan temppelivuori on pakanoiden hallussa. Näyttää siltä, että pian siihenkin saattaa tulla muutos. Silloin nämä pakanoiden ajat päättyvät ja Jerusalem siirtyy kokonaan juutalaisten omaksi. Jeesus siis ennustaa juutalaisten paluun tällä tavalla.

Näistä asioista kuitenkin kirjoitan lisää myöhemmin, jos Herra suo.

7 comments:

  1. Amen! Tämä on aihe jonka olen huomannut ja josta olen ollut huolissani jo muutaman vuoden ajan. Se on salakavalasti levittäytynyt, luikerrellut uskovien oppeihin ja saanut viehättymään ajatuksella että minä tiedän jonkun salatumman, syvemmän totuuden, Jumala on minulle avannut kirjoituksia jotenkin enemmän kuin teille muille. Murheellista ja eksyttävää :(

    ReplyDelete
  2. Kyllä tätä tietoa pitää levittää! Jeesuksen tulemus on hyvin lähellä ja profetiat Israelin kohdalla täyttyvät.

    ReplyDelete
  3. Hyvä kirjoitus, erittäin vakavasta aiheesta! Mielenkiinnolla odotan jatko osaa. Olen huomannut että joilla tätä harhaa niin he eivät myöskään ymmärrä siten kuin Raamattu meille opettaa Israelin asemasta ja juurikin siitä että meidän tulee siunata Israelia, Jumalan silmäterää.

    ReplyDelete
  4. Olen myös törmännyt useasti tähän oppiin varsinkin pienissä rukouspiireissä ja useat tämän opin kannattajat ovat tuoneet agressiivisesti omaa "oikeaa" näkemystä esille ja suhtautuneet minun (=sama kuin Juhanilla) näkemykseen vähätellen ja tyhmänä. Olen joutunut jättämään taakse useampia rukouspiirejä. Lisäksi muita vakavia harhaoppeja samoissa rukouspiireissä (joista lähdin varoitettuani) esiintynyt :
    kerran pelastettu oppi, Jehovat ovat uskovia, synnittömyysoppi, vääränlainen ekumenia jne.

    ReplyDelete
  5. Kyllä on hienoa, vahvaa, Raamatun totuudenmukaista kerrontaa. Suosittelen sinulle joka haluat tietää totuuden. Israelin Jumalan siunausta tekijälle ja lukijoille.

    ReplyDelete
  6. Näin kirjoitetaan VT:saa: "5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
    6 Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi.
    7 Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.
    8 Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi."


    Tajusivatko juutalaiset käskyn oikein, kun he toimivat näin?

    https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tefillin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kysyppä Rahkosen Paulilta niin saat todennäköisesti mitä parhaimman vastauksen. 😊

      Delete

Kiitos kommentista ja palautteesta! Arvostan sitä suuresti.