Friday, September 9, 2022

Some-irtolaiset

Sosiaalinen media on oiva evankeliumin levitysväline. Sitä kautta voi muutamassa hetkessä jakaa evankeliumia jopa tuhansien ihmisten nähtäväksi ja kuultavaksi. Varsinkin moniin suljettuihin maihin, joihin ei voi mennä, media toimii suurena työkaluna ihmisten saavuttamiseen evankeliumilla.

Sosiaalisella medialla on kuitenkin omat vaaransa. Muutaman vuoden aikana on syntynyt eräs ilmiö, josta ei vielä ole uskallettu paljoa puhua. Uskon, että tämän ilmiön haittavaikutukset tulevat esiin vasta joidenkin vuosien päästä suuremmin. Haluan tuoda sinulle, lukijani, esiin muutamia ajatuksia sekä jakaa eräitä huolenaiheita, joita some-kulttuuri on vaikuttamassa Suomen kristittyjen keskuudessa.

Jotkut some-paimenet

He osaavat käyttää taitavasti mediaa hyväkseen. He ovat usein itse nostaneet itsensä määrätynlaisen ylivalvoja rooliin. Heillä ei ole takanaan raamatullista vanhimmistoa tai paimenuutta, joille he ovat vastuussa puheistaan ja teoistaan. Heidän taustallaan ei vaikuta se Kristuksen asettama seurakuntajärjestys, joka luo turvalliset ja terveet puitteet toimia Jumalan valtakunnassa. Paimenuus on asia, joka vaatii nöyryyttä. On oltava tarpeeksi nöyrä, jos myöntää tarvitsevansa paimenta ja hengellistä auktoriteettia. Se varjelee ja suojelee ihmistä paisumiselta ja harhaan menemiseltä. Se ei tietenkään ole ehdoton tae eksymisen ehkäisemiseksi, mutta se on kuitenkin Jumalan asettama järjestys ja suuri siunaus meille jokaiselle.

Nyt some-aikana taitava ja älykäs Raamattua tunteva ihminen voi ottaa itselleen kuitenkin tälläisen ylipaimenen roolin ilman auktoriteettia. Some-kenttä on avoin tanner kenelle tahansa älykölle, joka haluaa tuoda omia näkemyksiään esille. Pikkuhiljaa hän löyttää sanomalleen kaikupohjaa samanhenkisistä ihmisistä, ja näin alkaa muodostua paimenen ja paimennettavan suhde. Taustalla vaikuttaa usein se ajatus, että kristikunta on niin täynnä ekstystä, että tarpeeksi hyviä seurakuntia ei enää ole. Kaikista seurakunnista löytyy heidän mielestään niin paljon epätäydellisyyttä ja epäraamatullista toimintaa, että on parempi valita hengellisen irtolaisen tie kuin Raamatun asettaman paikallisseurakuntamallin mukainen tie. Unohdetaan se totuus, että Jeesus käski kynttilän loistaa lampunjalassa. Ja vasta siinä se näyttäisi valoa pimeyteen. Lampunjalka tarkoittaa Ilmestyskirjan 1. luvun mukaan paikallisseurakuntaa. Huom! Ei universaalia seurakuntaa tai kansallista kirkkokuntaa vaan paikallista, jossain päin kaupunkia kokoontuvaa, paikallisseurakuntaa. 

Isoissa kaupungeissa on hyvä, että näitä terveitä paikallisseurakuntia olisi useissa kaupunginosissa, jos mahdollista. Esimerkiksi Pariisissa ei yksi seurakunta kykenisi vastaamaan miljoonien ihmisten hengelliseen tarpeeseen.

Kirkkain valo

Takaisin eräisiin some-paimeniin.

Joskus joidenkin some-paimenten taustalla voi olla oma kokemus eksytyksestä ja syvä pettymys siihen, ettei heille ole annettu heidän haluamaansa asemaa paikallisseurakunnissa. Siksi on valittu mielummin irtolaisen tie ja some-alusta, jossa ei tarvitse olla "eksyksissä olevalle vanhimmille" alamainen. Ja varmasti heidän pettymys on todellista.

Nyt kuitenkin heiluri on heilahtanut toisesta äärilaidasta toiseen. Eksytystä on joka puolella. Itse asiassa kristikunnasta ei löydy enää juuri mitään paikkaa, jossa ei ole jotain vikaa. Merkille pantavaa on, että some-paimenet usein ovat ottaneet itselleen valtuudet tuomita harhaoppisiksi lähes kaiken. Ja heitä vastaan ei voi nousta. Jos joku erehtyykin nousemaan, he tekevät julkisen häpäisyn YouTubessa tai muussa sosiaalisessa mediassa kyseisen ihmisen toiminnoista ja puheista. Tuo ihminen ryöpytetään ja halvennetaan niin perinpohjaisesti, että kukaan muu ei uskalla nousta enää vastustamaan. Eihän kukaan halua joutua nolatuksi ja saada harhaoppisen ihmisen leimaa koko kristikunnan edessä otsaansa. He ovat luoneet itsesensuurin kulttuuriin monille paimenille. Kukaan ei halua nousta julkisesti some-paimenia vastaan, koska he eivät haluat saada omasta naamastaan julkista häpäisyvideota someen. Ja varsinkaan valheellista häpäisyvideota, joka on tehty "leikkaa liimaa" periaatteella yhdistelemällä irti asiayhteydestä otettuja sanoja, jotka on tarkoituksella ymmärretty väärin.

Ylpeyteen vetoava liike

Tämmöisessä tapauksessa itse itselleen otetun palvelutyön pääpaino on harhaopeissa. Ja tuo harhaoppien ja eksytysten jatkuva märehdintä vetoaa erityisesti ihmisessä asuvaan luontaiseen ylpeyteen, oikeassa olemisen tarpeeseen, joka nostaa heidät siihen harvojen jäännösten luokkaan, joilla on kirkkain näkökyky. On muodostunut some-yhteisö, joka näkee kirkkaiten ja parhaiten. He saavat lisää bensaa liekkeihinsä toisistaan ja toisilta saaduista kehuista. On muodostunut eriseura, lahko, joka toimii somessa. He näkevät eksytystä, lahkoja, kultteja ja harhaoppeja kaikissa muissa, mutta eivät itsessään, koska heidän oma tulkintansa on oikea. Ja heidän ylipaimenensa pitävät voimakkailla some-päivityksillä huolen siitä, että "harhaoppiset" saavat kuulla kunniansa ennen kuin he ovat edes suutaan avanneet.

Kuitenkin tilanne on mitä vaarallisin, koska kukaan ei kontorolloi näiden some-paimenten opetuksia. He puhuvat mitä tahtovat, eikä heillä ole mitään kontrollia. Ei ole auktoriteettia. Ei paikallisseurakuntaa, joka ohjaisi ja jonka vanhimmistolle oltaisiin vastuussa. Paisuminen on alkanut, eikä sille löydy rajoja internetin suuressa maailmassa. Tämä on täysin epäraamatullinen tie toimia. Uusi Testamentti tuntee paikallisseurakunta käsitteen, jonka sisältä Jeesus itse nostaa jäsenet oikeille paikoilleen. Hän vaikuttaa sen, että talentit paljastuvat ja tulevat oikeaan käyttöön. Se on Jumalan väkevä käsi, jonka tulee nostaa ihminen seurakunnan keskellä siihen asemaan, johon Hän asettaa. Niin Hän on aina toiminut. Hän toimii paikallisseurakuntansa kautta ja Hän asettaa opettajat ja paimenet. Nöyrän ihmisen ei tarvitse kuin rukoillen odottaa ja Herra on se, joka nostaa hänet. Nöyrän ihmisen ei tarvitse ottaa paikkaansa lihan käsivarrella eikä käyttää kyynärpäitään.

Hiomattomat

Rauta rautaa hioo, ja ihminen toistansa hioo. (San. 27:17). 

Jumala on sallinut seurakuntiin vaikeita ihmisiä hiomaan meitä. Mikään ei kasvata ihmistä niin kuin vaikeat ja äkkiväärät ihmiset. Se, jos mikä, kasvattaa ihmisen luonnetta ja saa Hengen hedelmille mahdollisuuden ilmetä meissä. Sosiaalisessa mediassa olevat porukat ovat monet hengellisiä irtolaisia, joilla ei ole ketään ympärillään hiomassa. Monet eivät ole kestäneet seurakuntien epätäydellisiä ja vaikeita ihmisiä, ja siksi he ovat valinneet helpomman tien. Sellaisen tien, jolla ei kasveta vaan paisutaan. Paisutaan sellaisten saarnojen äärellä, jotka itse valitaan Youtubesta tai muualta. Saarnat voidaan valita kuin Film Townin hyllyltä tai Netflixistä. Se, mikä miellyttää omaa farisealaista korvasyyhyä, se valitaan. Tämä on korvasyyhyyn saarnaamisen toinen ääripää. Herkutellaan harhaoppivideoilla ja eksytysklipeillä sen mukaan, mikä kutittaa omaa oikeassa olemista mahdollisimman mukavasti.

Nyt ei annetta Herralle sitä mahdollisuutta, että Hän saattaisi seuraavana sunnuntaina puhua saarnaajan kautta jotain, mitä en ole edes ajatellut. Ei anneta Herralle mahdollisuutta paikallisseurakunnan päiväkokouksessa puhua juuri minulle ehkä sellaista, mitä en halua kuulla.

Luullakseni korona-aika on ainostaan voimastanut ja vauhdittanut tähä some-lahkolaisten irtolaisuutta ja vauhtia kohti suurempaa erityneisyyttä kauemmas pois paikallisseurakunnista

Asenne

Ylipäätään tällainen vääränlainen asenne kuunnella saarnoja on farisealaista. Fariseukset olivat Jeesuksen luona vain siksi, että saisivat Hänet sanoistaan kiinni. He etsivät Jeesuksesta vikoja. He näkivät tämän uuden, puskista nousseen opettajan, vaarallisena eksyttäjänä. He seurasivat Häntä vain löytääkseen Hänesta jonkin harhaopin tai väärä sanan. Kun on tämänlainen asenne, pelkään, että Jumala jättää ihmisen ylpeytensä valtaan. Hän voi toki armossaan painaa pään lokaan ja nöyryyttää, mutta se on suunnatonta armoa. Jumala on ylepitä vastaan. Hengellinen ylpeys on kaikista salakavalin synti maailmassa. Sitä harvoin huomaa. Tai sitä ei edes tahdo huomata, koska mikään maailmassa ei ole niin nöyryyttävää kuin huomata olevansa ylpeyden vallassa oleva ihminen. Usein muut sen näkevät, mutta itse näe.

Jeesus ei koskaan kuitenkaan erehtynyt opetuksissaan, mutta me erehdymme. Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. (Jaak. 3:2) . Näin Jaakob kirjoittaa. Siksi on hyvä olla armollinen saarnaajillekin. Ei ole helppo paikka viikosta toiseen julistaa Sanaa. On helppo löytää jokin puolikas lauseen pätkä jokaisen saarnasta ja repostella sillä, kun saarnaajalla tuli lipsautettua väärä sana. Sanoja ei saa vedettyä takaisin, jos ne äänitetään etteriin. On todella pelottavaa ajatella, että Internetin ääressä on joukko ihmisiä odottamassa, että saisi sanoista kiinni suurennuslasin alle joutuneen saarnaajaraukan. Kun sitten löytyy epätäydellinen lausahdus, ollaan kuin metsästäjät paikalla ampumassa alas saarnaajan mainetta. 

Meistä ei kukaan uskalla mennä saarnatuoliin, jos joutuu tällaisen vainon kohteeksi. Meidän puheistamme saa leikattua ihan mitä vaan irti, jos otetaan lause täältä ja toinen tuolta, ja yhdistellään sitten niitä ja laitetaan julkiseen jakoon. Se on hirvittävä vääryys, jos tällä tavalla pilataan Jumalan miesten maine julkisesti. Mitä luulet Jumalan ajattelevan siitä? Hän toimii vajavaisten astioittensa kautta. Jeesus oli ainut, joka ei koskaan opettanut väärin tai lipsauttanut epätäydellisesti ilmaistuja lauseita. Fariseukset toki löysivät Jeesuksesta niin paljon väärää, että ristiinnaulitsivat Hänet. Uskonnollinen kenttä ei siis ole muuttunut vuosituhansien aikana paljoakaan tältä osin. Herran palvelijoiden ristiinnaulitsemiset eivät nykyään aina tapahdu oikeussaleissa. Se tapahtuu usein nykyään somessa.

Lopuksi

Maassamme on eksytystä, torontolaisuutta, menestysteologiaa, uusapostolisuutta, väärää ylistystä ja kaikkea muutakin väärää. Siitä on hyvä varottaa. Minäkin teen tarpeen tullen niin. Ja joissain harvoissa tapauksissa, jos esimerkiksi menestysteologia tai torontolaisuus on vallannut koko  seurakunnan vanhimmistoa myöten, on parempi vaihtaa Sanalle uskolliseen seurakuntaan. Mutta kiitos Jumalalle, hyviä seurakuntia on vielä monia.

Nyt on kuitenkin kyse siitä, että on syntynyt internetin sisällä lahkoa-muistuttava ihmisten joukko, joita jotkin some-paimenet ohjaavat opetuksillaan. Pelkään, että tuo joukko on johdettu osittain tai kokonaan harhaan siinä määrin, ettei se uskalla avoimin mielin enää mennä raittiisiin ja terveisiin seurakuntiin, kun lähes kaikissa on jotain vikaa. Heiltä on tällä tavalla suljettu mahdollisuus kasvaa sen seurakuntasalaisuuden keskellä, jonka Jumala on luonut jokaista kristittyä varten.

Usko minua! Suomessa on vielä hyvin paljon terveitä seurakuntia, joiden keskellä sinäkin saat kasvaa epätäydellisten ihmisten hiomana Jumalan antamaa kasvua. Kun nöyrryt paikallisseurakunnan paimenuuden alle, niin kuin Raamattu opettaa, Jumala sinut ajallaan tulee varmasti nostamaan siihen asemaan, johon Hän sinut on tarkoittanut. Muista, että Ilmestyskirjan alussa ylösnoussut Jeesus käyskenteli Efeson, Pergamonin, Smyrnan, Tyatiran, Sardeen, Filadelfian ja Laodikean seurakuntien lampunjalkojen (=paikallisseurakunta) KESKELLÄ. Niin. Epätäydellisten ja vajavaisten, jopa harhaoppisiakin ihmisiä jäseninään pitävien, paikallisseurakuntien keskellä oli Jeesus Kristus. Teet hyvin, jos sinäkin menet sinne. Olet silloin siellä, missä Jeesuskin on. Saat olla silloin täydellisen Jeesuksen kanssa muidenkin epätäydellisten ihmisten kanssa.

Lopuksi kysyn sinulta suoraan erään kysymyksen. Vastaa itsellesi Jumalasi edessä, ketkä ovat ne vanhimmistoveljet, jotka kaitsevat sieluasi ja jolle olet vastuussa? Mikä on se paikallisseurakunta, johon kuulut ja johon sinut on siunattu? Jos nämä puuttuvat, tee parannus palaa harharetkiltäsi takaisin Hyvän Paimenen lammastarhaan.

No comments:

Post a Comment

Kiitos kommentista ja palautteesta! Arvostan sitä suuresti.