Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. (Ilm. 3:15-17)
On
aluksi hyvä muistaa tuosta seurakunnasta muutama asia. Kyseessä ei ollut porttokirkko
eikä epäterve äärikarismaattinen seurakunta. Kyseistä seurakuntaa ei nuhdella
harhaopeista eikä ulkoisista tekosynneistä niin kuin Tyatiran ja Pergamonin
seurakuntia. Kyseessä on alkuseurakunnan ajan paikalliseurakunta, jolle
ylösnoussut Jeesus Kristus antaa kirjeen. On myös hyvä muistaa, että muutama
vuosikymmen aikaisemmin apostoli Paavali oli kirjoittanut heille ainakin kaksi
kirjettä. Seurakunnan perusta oli aikanaan siis valettu lujalle pohjalle. Oli oikea veren evankeliumia, oikeaoppinen ja karismaattisuus.
Saavutettu
uskon taso
Seurakunta
oli hyvin tyytyväinen itseensä. Oli saavutettu sellainen uskon ja apostolisen
opin taso, että voitiin koko seurakuntana huokaista ”emme tarvitse enää mitään”.
Oli varjeltu usko harhaopeilta – niistä Jeesus ei seurakuntaa nuhdellut. Oli
pysytty erossa julkisesta syntielämästä – sellaisesta ei kehotettu tekemään
parannusta. Oli kasvettu apostolisen opetuksen alaisuudessa. Epafras oli
neuvonut tarkasti heille apostolisen oikean opin tien, jota Paavali vielä täydensi
ja vahvisti kahdella henkilökohtaisella kirjeellään. Kaikki oli ulospäin heidän
mielestään niin hyvin kuin vain voi olla. Oltiin rikkaita eikä tarvittu enää
mitään. Oli saavutettu omasta mielestä sellainen uskon taso, että tyytyväisenä
voitiin nostaa leuka pystyyn ja huokaista helpotuksesta – mitään ei enää
tarvita.
Kadonnut
Jeesus
Kuitenkin
tuon kaiken tyytyväisyyden keskellä oli unohtunut yksi asia – Jeesus Kristus
itse. Eikä Hän ollut vain unohtunut vaan Hän oli lähtenyt pois seurakuntansa
keskeltä. Hän ei ollut enää seurakuntansa seinien sisäpuolella. Hän oli ulkona.
Ja nyt hän koputti seurakuntansa oveen pyytäen lupaa päästä sisälle. Tuo
koputus merkitsi sitä, että Hän ei ollut enää missään Laodikean seurakunnan toiminnassa
mukana. Seurakunta piti toimintaansa ehkä opillisesti hyvinkin täydellisenä,
mutta Jeesus ei ollut enää siinä mukana.
Seurakunta
ei kuitenkaan huomannut, että Jeesus ei ollut enää sen sisällä. Ajattele!
Seurakunta toimi, saarnasi, lauloi, ylisti, kokoontui ja piti hauskaa keskenään,
mutta Jeesus on ajat sitten lähtenyt seurakunnan keskeltä. Ja seurakunta ei
edes tietänyt sitä. Seurakunta ei ollut edes havainnut sitä, että Jeesus oli poistunut.
He kyllä olivat innokkaita toimissaan ja rikkaita omasta mielestään kaikessa,
mutta ilman Kristusta.
Voiko
suurempaa pimeyttä enää olla! Pitää yllä kristillistä toimintaa, joka on
kuorrutettu kaikella oikeaoppisella kermalla ja herkuilla, mutta ilman
Kristusta. Ja kuitenkin jatkuvasti luulla, että Kristus on kaikessa mukana.
Luulla olevansa palava ja esimerkillinen vauhdikas kristillinen seurakunta
kaikella voimalla ja dynamiikalla varustettuina, mutta kuitenkin ilman Kristusta.
Kadonnut
jano
Mistä ns. laodikealaisuuden sitten tunnistaa? Ei ole varmasti yksiselitteistä helppoa vastausta. Vain Jeesus näkee sydämiin. Seurakunta itse ei edes nähnyt omaa tilansa. Voimme kuitenkin nähdä erään tärkeän asian puuttumisen.
Jeesus
sanoi kerran:
Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä
heidät ravitaan. (Matt. 5:6)
Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. (Joh.
7:37)
Laodikean seurakunta oli menettänyt hengellisen
janonsa Jeesuksen puoleen. He eivät enää kaivanneet Häntä. Sydämen kaipuu
Jeesuksen puoleen oli tyystin kadonnut, ja sen oli korvannut tyytyväisyys
kaikesta ulkoisesta. Vaikka ulkoisesti kaikki näytti olevan kohdillaan,
sisäisesti hengellinen ylpeys oli syövän tavoin nakertanut suhdetta Kristukseen
pala palalta etäisemmäksi. Lampunjalka oli siirtynyt paikaltaan, koska ei oltu
kyetty uudistumaan ensirakkaudessa Jeesusta kohtaan. Oli menetetty aito ja
elävä suhde Jeesukseen. Oli kadotettu murtunut mieli ja syvä tarve päästä
jatkuvasti päivittäin lähemmäksi Jeesusta. Sydämessä ei rakastettu enää Häntä
vaan seurakunnan toimintaa ja julkisivua. Oli intokasta toimintaa ja ehkä puhdasoppista
kiivailuakin, mutta rakkaus Kristukseen oli kadonnut. Oli unohdettu, että Hänen
tulee olla kaikessa ensimmäinen.
Jeesus ei suostu kovin pitkää aikaa seuraamaan
sivusta seurakunnan toimintaa. Hän ei suostu olemaan ihmisjärjen johtaman
uskonnollisen seurakuntakoneiston mukana kovin kauaa. Hetken Hän saattaa
seurata surullisena vieressä niin kuin Efesossa (Ilm. 2:1-6) oli tapahtunut.
Kuitenkin Hän poistuu näyttämöltä, jos ei seurakunta määrätyssä ajassa onnistu
uudistumaan rakkaussuhteessaan Hänen kanssaan.
Seurakuntasirkus kylläkin saattaa jatkua ihmisjohtoisen
uskonnollisen toiminnan kautta pitkäänkin, mutta ilman Jeesusta. Seurakunta voi
saada tuotettua itselleen lisää jäseniä – käännynnäisiä – mutta ei
uudestisyntyneitä Jumalan lapsia. Seurakunta voi olla hyvin taidokkaasti ja
viisaasti hoidettu organisaatio, jossa kaikki toimii menestyvän yrityksen
lailla hienosti, mutta Hengen hedelmää se ei pysty enää tuottamaan. Kaikesta
tulee oikeannäköiseksi jalostettua uskonnollista harhaa, joka pettää ja
sokeuttaa ihmiset luulemaan, että kyseessä on Jeesus, vaikka Hän seisoo
seurakunnan ulkopuolella.
Seurakunta voi lihan käsivarrella luoda
uskonnollisen illuusio-Jeesuksen, joka kuitenkin on vain valhetta ja harhaa. Seurakunta
voi mahtipontisella show:lla uskotella kaikille, että Jeesus on täällä, vaikka
Hän ei ole. Tästä kaikesta Paavali Korinttilaisia varoitti (2. Kor. 10-11).
Luvattu maa ilman Herraa
Löydät 2. Mooseksen kirjan 33. ja 34. luvuista
karmean kuvan siitä, mitä tapahtuu, kun seurakunta kadottaa Herran kaiken
touhun keskellä.
Herra ilmoittaa, että Hänen kansansa tulee
saamaan luvatun maan. Hän itse lähettäisi enkelinsä johtamaan kansan luvattuun
maahan. Hän pitäisi huolen, että tuon maan ulkoiset siunaukset tulisivat kansan
osaksi niin kuin Hän oli kanta-isille luvannut. Kaiken tämän Herran antaisi
Israelilaisille, mutta yksi heiltä tulisi puuttumaan. Herra sanoi: minä en
itse vaella sinun kanssasi (2. Moos. 33:3)
Ajattele, että Herra sanoo antavansa kaikkien
lupausten täyttyä luvatun maan kohdalla. Hän antaisi heille enkelin
johdattajaksi sekä omaksi sen maan, joka vuotaa maitoa ja hunajaa, mutta Herra
itse ei enää olisi kansan keskellä.
Eikö ole järkyttävää ajatella, että saisimme
siunaukset ja ulkoisesti ihanan elämän, mutta kadottaisimme itse Herran.
Kansan keskeltä löytyi kuitenkin yksi mies,
Mooses, joka oli Jumalan ystävä. Hänellä oli niin läheinen suhde Herran kanssa,
että hän keskusteli alati Jumalan kasvojen edessä niin kuin mies miehen kanssa.
Ja tämän yhden miehen rukousten ja anomisten vuoksi Herra säästi kansansa ja
tuli kansansa mukaan.
Herra etsii yhtä
Palaamme lopuksi vielä Laodikean seurakunnan
aikaan. Jeesus sanoo sille tutut sanat, jotka ymmärrämme usein väärin:
Katso, minä seison ovella ja kolkutan;
jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle
ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani. (Ilm. 3:20)
Noissa sanoissa kuuluu rakastavan Paimenen ääni.
Hän kaipaa seurakuntaansa. Eikä vain seurakuntaansa vaan Hän kaipaa yhtä
ihmistä, jonka kanssa Hän voisi muodostaa uudestaan sen suhteen, joka heillä
kerran oli. Hän kyselee oven ulkopuolella ”jos joku kuulee minun ääneni”. Tuo ”joku”
viittaa yhteen seurakunnan jäseneen, olipa hän kuka tahansa. Jeesus kaipaa
saada uuden yhteyden edes yhteen vähäisimpään jäseneen tuossa seurakunnassa.
Järkyttävintä on, että Jeesus sanoo oksentavansa
tuon seurakunnan suustansa ulos sen hengellisen tilan vuoksi. Tuo ”kristillisyys”,
mitä seurakunta edustaa, oksettaa Jeesusta. Se kuvottaa Häntä. Miksi? Koska juuri
kaikki sen toiminta ja omahyväinen kovuus ajoi Hänet kerran seurakunnan
ulkopuolelle. Seurakunnalle olisi parasta lakkauttaa kaikki toiminta, ja hiljentää
sydämensä niin, että se kuulisi Herran äänen.
Mutta tuon äänen kuuleminen tulisi järkyttämään
seurakuntaa. Sen kuuleminen merkitsisi sen ymmärtämistä, että Hän ei ole enää
keskellämme. Hän on kadonnut. Ja nyt Hän kaipaa päästä uudestaan seurakuntansa
lähelle – ei toimintaan – vaan kahdenkeskiseen rauhalliseen ateriayhteyteen
jokaisen yksilön kanssa henkilökohtaisella tavalla.
Meidän ylepytemme
On mahdollista, että monien seurakuntiemme
keskellä on tänään laodikealainen tila. Jeesus seisoo ulkopuolella ja kaipaa
sydämestään päästä seurakuntansa valtiaaksi. En tiedä kuuliko Laodikea koskaan
Jeesuksen koputusta. Meille ei kerrota saiko se murtuneen sydämen ja janonsa
takaisin. Sen vain tiedän, että vaatii äärimmäisen paljon nöyryyttä myöntää
olevansa tuossa penseyden tilassa. On helppo vedota kaiken ulkoisen nojalla
olevansa palava, vaikka on penseä. Ja penseä juuri siksi, että on menetetty syvin
yhteys Jeesuksen kanssa. On kadotettu Hänet omahyväisyyden ja hengellisen
ylpeyden vuoksi. On helppo havaita haureus ja juoppous synneiksi, mutta
hengellinen ylpeys, tuo alkuperäinen Lusiferin synti, on mitä vaikeinta
havaita. Ja vielä vaikeampaa on nöyrtyä ja myöntää se.
Kylmennyt uskova juoksee maailman riennoissa. On
ymmärrettävä, että se on eri asia kuin penseä. Penseä uskova on tullut sisäisesti
kovaksi ja kadottanut särkyneen herkän tunnon Herransa edessä. Hän on ylpistynyt
ja kuvittelee, että uskonnolliset kulissit riittävät. Penseä ei enää omista
kahdenkeskistä yhteyttä Jeesukseen vaan on tyytyväinen itseensä ja rakastaa
omaa ulkokullattua tilaansa. Ja hän on sokea. Hän itse luulee kulisseja
todellisuudeksi, vaikka ne ovat vain kulisseja. Hän luulee kissankultaansa
aidoksi, vaikka se on valhetta. Hän luulee omaa hengellistä elämäänsä
todelliseksi, vaikka se on mitä suurinta teatteria. Ja penseä ei näe eikä tiedä
tätä kaikkea, koska hän on oman hengellisen ylpeytensä sokaisema.
Meidän on tarkattava elämäämme aika ajoin. Siksi
kysynkin tänään: onko sydämesi vallannut salaa ylpeys omasta opillisesta
hengellisestä erinomaisuudestasi? Oletko mielestäsi Suomen Siionin kirkasnäköisimpään
kastiin kuuluva yksilö, joka kiittää Herraa siitä, ettei ole niin kuin nuo
opillisesti heikkonäköisemmät? Siinä on Laodikean tunnusmerkki numero yksi: varmuus
omasta erinomaisuudesta sekä kadotettu arkuus ja herkkyys Herran edessä. On
kadotettu tämä tila:
minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka
tunto minun sanani edessä (Jes. 66:2)
Me emme tarvitse seurakunnassamme mitään muuta kuin Jeesuksen valtaistuimella. Mutta jos valtaistuimella on joku tai mikä muu tahansa, Jeesus on todennäköisesti jo oven ulkopuolella. Näinä viimeisinä aikana yhdelläkään seurakunnalle ei ole sellaiseen varaa.
Herra antakoon meille sen armon, että saisimme
aikaa hiljentyä sekä kuulla Herran hiljaisen ja rakastavan koputuksensa äänen tämän
vauhtikristillisyyden keskellä. Ja Herra antakoon meille aitoa nöyryyttä
tunnustaa penseytemme ja tehdä siitä parannusta, sillä Hän on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille Hän antaa
armon. Muistakaamme siis näinä vaikeina aikoina tämä kehotuksen sana:
Herra oli nuo kaikki henkilöt valinnut ja ei taida kenelläkään olla mitään sanomista Herran valintaan. Autuas ja siunattu olkoon hän kenet Herra valitsee ja totta yksikin riittää koska Herra on voimallinen ja ei tarvitse suuria sotajoukkoja tai kansanpaljouksia mutta Herra tarvitsee äänen tai astian kenen kautta puhua ketä kuulee ja kuuntelee Häntä, tietty voi olla yksi tai useampia. Rukoillaan ja toivotaan Herran äänen kuulumista myös Suomessa. Kaikkea Hyvää ja Kevättä
ReplyDeleteYhdessä kirkon ovessa luki lappu että : Jumalanpalvelukset pidetään ilman seurakuntalaisia". Noh voi tietty miettiä sitten miten on Jeesuksen laita..
ReplyDelete