Oletko huomannut, miten seurakunnissa on loukkaantumisen kulttuuri. On valtavasti tabuja ja hys hys- juttuja, joita on vältettätävä, vaikka ne ovat selkeitä raamatullista totuuksia. Traumatisoituneet ja uskonnolliset kuulijat tietoisesti tai tiedostamattaan antavat ymmärtää, mistä saa puhua ja mistä ei.
Parannus ja synti. Ei voi puhua. Se vie lain alle ja olet lakihenkinen.
Kaste. Se erottaa ja hajottaa uskovien välejä. Tulee turhaa riitaa. Parempi etsiä sitä mikä yhdistää. Vaietaan siitä, mikä erottaa yhteisen sovun nimissä. Uskovien kaste on asia, josta ei kannata puhua. Joku aina loukkaantuu.
Henkikaste. Pelätään torontolaisuutta. On ollut niin paljon ylilyöntejä. Parempi, että katse on vain Kristuksessa. Puhutaan mieluummin pelkästään Jeesuksesta varmuuden vuoksi. Ettei vaan joku vedä yli tai tule epäterveitä ilmiöitä.
Risti. Vanhanaikaista. Nykyään ihminen ei ymmärrä verenvoimaa. Liian brutaalia. Sitä paitsi se tuomitsee ihmisen ja vaatii kuolemista itselleen. Täysin päin vastaista modernille humanistiselle uskonnollisuudelle.
Ristinottaminen ja itsensä kieltäminen. Vie lain alle. Liian taakoittavaa. Se ahdistaa. Kukaan ei halua kuulla siitä.
Maailmallisuus. Muinoin vedettiin liian yli tuolla alueella seurakunnissa ja tuli vääriä ihmissäntöjä. Ei saa puhua siksi maailmallisuutta vastaan. Se karkottaa ihmiset seurakunnasta, kun puuttuu liikaa ihmisen arkielämään ja ihmisten rakkauteen tätä maailmaa kohtaan.
Jeesuksen takaisintulo ja valvominen. Se pelottaa ihmisiä. Muinoin pelättiin sitä. Ei enää tehdä sitä virhettä, ettei vaan väki ahdistu ja lapsemme traumatisoidu. Sitäpaitsi onhan aina Jeesusta odotettu, eikä Hän vielä ole tullut. Tämä aihe, jos mikä, ahdistaa ja vie rauhan.
Uudelleen avioituminen. Se on aviorikos ellet ole leski. Hylätyn kanssa naimisiinmeno on aviorikos. Eroaminen (muista syistä paitsi uskottomuudesta) ja uudelleen naimisiinmeno on aviorikos. Mutta siitä ei voi puhua, koska pastoritkin tekevät sitä. Jos siitä puhuu, on tuomitsija ja lakihenkinen. On siis parempi olla tästä totuudesta hiljaa, vaikka Jeesus ja Paavali puhuivat siitä.
No mistä sitten saa puhua?
Luojan hyvyys ja rakkaus. No mutta sittenhän olen menettänyt suolani ja teräni. Liian hempeä aihe.
Armo. Varo vaan, ettet vie kansaa irstaan armon valtaan. On oltava varuillaan, ettei mene liian armon alle, ettei se tee kristitystä laiskaa.
Armolahjat ja kielilläpuhuminen. Mutta eiväthän kaikki puhu kielillä? Älä vaan puhu siitä, ettei väki ala väärällä tavalla yrittämään saada sitä toimimaan. Ja ettei vain kielilläpuhe mene liian överiksi tai pumppaamiseksi. Menneinä aikoina ammuttiin yli tässäkin asiassa. Pitäkäämme siis tämäkin lähde tukittuna.
Ei puhuta siis mistään, ettei kukaan vaan loukkaannu. Ettei tule riitaa. No mutta sittenhän hautaan talentit maahan?
Kertakaikkiaan. Mitä sitten teen? Kertokaa mitä!!
"Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija." (Gal.1:10)
Asia onkin niin, että Kristuksen palvelijaan tullaan aina loukkaantumaan. Jeesuksen sanat tulevat olemaan aina loukkauksen kallio ihmisille. Niin oli silloin ja niin on nyt. Antakaamme siis palaa ja julistakaamme rohkeasti koko Sanan koko Totuutta! Loukkaantukoot. Niin ne loukkaantuivat Häneenkin. Herra armahtakoon, ettei minulle koskaan Hänen Sanansa olisi loukkauksen kallio. Ihmispelko panee paulan julistaja eteen ja suitset hänen suuhunsa. Herra varjelkoon meitä siltä.
Aamen.
Ei nyt kuulu varsinaisesti asiaan..Mutta Martti Luther kaiketi oli oikeassa selittäessään uskonvanhurkautta että ihminen pelastuu yksin Jeesuksen Kristuksen armosta ja siis M. Luther hyökkäsi teeseillään varsikatolisen kirkon silloisia tapoja ja käytäntöjä mm. anekauppaa vastaan. Mutta M Lutherin myöhemmin kirjoittama teos on selkeesti Juutalaisvastainen ja johtopäätöksenä on vaikea uskoa että M. Luther olisi ollut sellainen Jeesuksen seuraaja josta Jeesus Kristus antaa esimerkkiä ja koko Raamattu tai että M. Luther olsi ollut täynnä "Henkeä ja Totuutta" siis tuntuu mahdottomalta jos hedelmä on jotain tuollaista ja Raamattu puhuu että hedelmistään puu tunnetaan. Ja toinen kohta joka ei liity edelliseen mitenkään että Jeesuksen Kristuksen seuraajien ei kannata tuudittautua siihen että heidät temmattaisiin piis vainojen ja ahdistusten alkaessa vaan paremminkin valmistautua kohtaamaan niitä. En tiedä minkälaisia yliopistoja pitäisi käydä että tuollaiseen johtopäätökseen pääsisi että Jeesuksen seuraajat ja seurakunta temmattaisiin pois ennen mahdollisia vainoja ja ahdistuksia. Minusta Jeesuksen sanat ja Paavalin opetus yhdessä antaa selkeän kuvan. Matteus 24:9 "Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden." Paavali puhuu kyllä tempauksesta mutta siinä on tuo maininta "jotka olemme elossa" noh mitä niille on tapahtunut jotka ei ole elossa, noh ne ovat kuolleita, noh mihin, noh mahdollisesti erilaisten vainojen johdosta sillä ahdistuksen aikana maailman viha kohdistustuu kaikkiin jotka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen nimeä 1 Tess 4:17 "sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne " Noh voi olla lakihenkistä mutta kannattaa kuitenkin varautua
ReplyDelete